Cei mai importanți martori de bord. Pui mașina pe butuci dacă îi ignori
Tabloul de bord al mașinii este ca un sistem de alarmă care îți oferă informații esențiale despre starea vehiculului. Ignorarea unor martori de bord poate duce la defecte majore, avarii costisitoare și chiar pericole în trafic.
Site-ul britanic RAC.co.uk a publicat o listă a celor mai importanți martori de bord, pe care orice șofer ar trebui să îi cunoască. Iată ce înseamnă acești martori și ce trebuie să faci dacă se aprind.
Lampa de avertizare pentru ulei
![](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2025/02/semnal-electric-02.png)
Dacă acest simbol se aprinde, poate indica o problemă gravă cu lubrifierea motorului:
- Nivelul uleiului este prea scăzut;
- Pompa de ulei s-a defectat;
- Supapa filtrului de ulei s-a uzat;
- Uleiul este contaminat cu combustibil sau s-a degradat.
- ➡️ Ce trebuie să faci? Oprește mașina cât mai repede posibil și verifică nivelul uleiului. Dacă acesta este în parametri, problema poate fi mai gravă și trebuie să ceri ajutorul unui mecanic. Continuarea mersului cu motorul insuficient lubrifiat poate duce la griparea acestuia, o reparație extrem de costisitoare.
Lampa de avertizare pentru temperatura motorului
![Ulei : FOTO: promotor.ro](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2025/02/semnal-electric-04.png)
Acest martor indică supraîncălzirea motorului din cauza unei probleme la sistemul de răcire:
- Nivel scăzut de lichid de răcire;
- Defecțiuni ale pompei de apă;
- Radiator blocat de murdărie sau insecte;
- Termostat defect;
- Ventilatorul de răcire nu funcționează corespunzător.
- ➡️ Ce trebuie să faci? Oprește mașina și lasă motorul să se răcească. Verifică nivelul lichidului de răcire și completează, dacă este necesar. Dacă problema persistă, nu continua deplasarea, deoarece supraîncălzirea poate duce la deteriorarea garniturii de chiulasă și alte probleme costisitoare.
Lampa de baterie
![Ulei : FOTO: promotor.ro](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2025/02/semnal-electric-05.png)
Dacă acest martor se aprinde în mers, bateria nu se mai încarcă și mașina poate rămâne fără curent în scurt timp. Posibile cauze:
- Alternatorul s-a defectat;
- Cureaua de transmisie a alternatorului s-a rupt;
- Conexiunile bateriei sunt slăbite sau oxidate.
- ➡️ Ce trebuie să faci? Nu opri motorul până nu ajungi într-un loc sigur, deoarece este posibil să nu mai pornească. Mergi direct la un service pentru verificare.
Lampa de frână
![Ulei : FOTO: promotor.ro](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2025/02/semnal-electric-07.png)
Acest martor indică o problemă serioasă la sistemul de frânare:
- Pierdere de lichid de frână din cauza unui furtun spart;
- Lipsă de presiune în circuitul de frânare;
- Defecțiuni la pompa de frână.
- ➡️ Ce trebuie să faci? Verifică frâna de mână – uneori, martorul se aprinde dacă aceasta nu este complet coborâtă. Dacă frâna de mână nu este activată și martorul rămâne aprins, oprește imediat mașina și evită să continui deplasarea. Problemele la frâne sunt extrem de periculoase și pot duce la accidente grave.
Lampa de motor (Check Engine)
![Ulei : FOTO: promotor.ro](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2025/02/semnal-electric-01-e1695806087820.png)
Acest martor semnalează o problemă la motor sau la sistemele auxiliare ale acestuia. Cauzele pot varia de la o defecțiune minoră (cum ar fi un senzor defect) la probleme grave (defecțiuni la injectoare, turbină, bujii, supape etc.).
- ➡️ Ce trebuie să faci? Dacă martorul clipește, oprește imediat și cheamă un mecanic – motorul ar putea fi grav afectat. Dacă rămâne aprins constant, mergi la un service pentru diagnoză.
Martori galbeni sau portocalii: Probleme care necesită verificare
- Filtrul de particule (DPF) – Dacă ai un motor diesel, acest martor indică înfundarea filtrului de particule. Soluția? O plimbare pe autostradă la turații mari pentru a arde depunerile sau o curățare profesională.
- Senzorul de presiune a pneurilor – Dacă acest martor se aprinde, unul sau mai multe anvelope au presiunea scăzută. Verifică și ajustează presiunea cât mai repede.
- Martor ABS – Dacă acest martor se aprinde, sistemul de frânare antiblocare (ABS) poate fi defect. Frânele vor funcționa, dar fără asistență ABS, ceea ce poate crește riscul de derapaj în cazul frânărilor bruște.
- Martor ESP/Traction Control – Dacă se aprinde acest martor, sistemul de control al stabilității este dezactivat sau are o defecțiune. Pe carosabil umed sau alunecos, acest lucru poate face mașina mai greu de controlat.
- Martor de combustibil – Indică un nivel scăzut de carburant. Unele mașini moderne au și un martor pentru apa din combustibil, esențial pentru protejarea motorului diesel.
Martori informativi: Nu indică probleme, doar te anunță
Acești martori au, de regulă, culori albastre, verzi sau albe și nu semnalează defecțiuni, ci doar activarea anumitor sisteme:
- Farurile de întâlnire, faza lungă, proiectoarele de ceață – Indică faptul că luminile sunt aprinse.
- Tempomat (Cruise Control) – Avertizează că sistemul de control al vitezei este activ.
- Sistemul Start-Stop – Indică faptul că motorul s-a oprit temporar pentru a economisi combustibil.
Ce să faci când se aprinde un martor de bord
- Roșu? Oprește imediat și verifică problema.
- Galben sau portocaliu? Poți continua deplasarea, dar trebuie să verifici cât mai curând cauza.
- Albastru, verde sau alb? Sunt doar informativi, nu indică probleme.
Ignorarea martorilor de bord poate duce la reparații costisitoare sau chiar la accidente. Cel mai bine este să previi problemele prin întreținere regulată și verificări la timp.