Se întâmplă de la 1 ianuarie! Anunț cumplit pentru milioane de români la început de an

oameni coronavirus

Sursa: Dreamstime

Șoferii au parte de vești proaste încă de la începutul anului 2022. Din cauza modificării accizelor, aceștia vor plăti mai mult pentru un plin al mașinii. Modificarea îi vizează pe cei care au mașini pe benzină, motorină și GPL.

Alertă pentru toți șoferii! Câți bani vor scoate din buzunar de la 1 ianuarie

Potrivit modificărilor accizei, șoferii vor trebui să scoată mai mulți bani din buzunar începând din 2022. Așadar, un litru de benzină va crește cu 6,5 lei/litru, fără TVA ți un litru de motorină va crește cu 6 lei/litru tot fără TVA.

În ceea ce îi privește pe cei cu mașini pe GPL, acciza va crește la 14,08 lei/GJ, față de 13,59 de lei/GJ cât este în prezent.

Codul Fiscal arată că nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 ianuarie a fiecărui an este actualizat cu creștere prețurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată la luna septembrie a anului anterior celui de aplicare.

În momentul de față, prețul la benzină și motorină este de aproximativ 6 lei pe litru, după ce în octombrie ajunsese la aproape 7 lei. Amintim că prețul carburanților era de aproximativ 4,7 lei în urmă cu un an.

Ce se va întâmpla cu mașinile pe benzină și motorină?

Uniunea Europeană își dorește cât mai rapid să facă tranziția către un viitor verde, însă planurile Executivului comunitar ar putea să nu fie realizate în timpul dorit. Cifrele arată că șoselele pline de mașini electrice sunt încă un vis departe de a deveni realitate.

Unul dintre cele mai ambițioase planuri de viitor ale Uniunii Europene este asigurarea neutralității climatice până în anul 2050, una dintre măsuri fiind tranziția de la mașinile pe bază de combustibili fosili la cele electrice. Deși drumul e unul anevoios, iar combustibilii fosili încă sunt folosiți la scară largă, s-au înregistrat creșteri semnificative pentru carburanții care generează mai puține gaze nocive.

Combustibilii sunt substanțe care, printr-o reacție chimică de oxidare, permit eliberarea energiei stocate în interiorul lor. Același proces se aplică și în cazul carburanților auto unde, prin ardere, energia termică se transformă în energie mecanică.

Astăzi, majoritatea mașinilor sunt încă echipate cu motoare cu ardere internă care folosesc derivați din petrol precum benzina sau motorina drept combustibili principali, dar sursele alternative de energie precum biodieselul, etanolul, hidrogenul și chiar bateriile electrice, în special cele pe bază litiu-ion, prind din ce în ce mai mult teren.

În general, cei mai utilizați combustibili pentru mașini sunt cei fosili – benzina și motorina. Cu excepția faptului că ambii derivați reprezintă prima alegere a șoferilor, diferența constă în modul de aprindere al amestecului format din aer si combustibil.

În cazul unui motor pe benzină, odată ce amestecul a intrat în compresie (n.r. – momentul în care fluidul din cilindru este comprimat prin deplasarea unui piston în acesta), bujia emite o scânteie care se aprinde, punându-se astfel în mișcare pistonul și trenul de rulare. În cazul motorinei însă, nu mai este nevoie de o scânteie, căci amestecul intră în compresie mai devreme, producându-se destulă căldură prin comprimare pentru a se aprinde combustibilul singur.