Românii compară de ani de zile modul de lucru al constructorilor autohtoni cu al celor din vestul Europei. De ce la ei se poate şi la noi nu? Răspunsul la această întrebare poate fi găsit cu uşurinţă luând ca exemplu tronsonul de autostradă Nădlac-Arad, parte a Coridorului IV pan-european de transport.
Mult aşteptata legătură dintre România şi Ungaria, pe care ar fi trebuit să o asigure tronsonul Nădlac-Arad, poate fi tratată ca material didactic la lecţia: Cum lucrează străinii şi cum lucrează românii în materie de infrastructură.
Tronsonul Nădlac-Arad, în lungime de 38,8 kilometri, a fost împărţit în două loturi de 22km, respectiv 16 km. În aceeaşi zi, 20 mai 2011, au fost atribuite ambele lucrări. Primul lot Nădlac – Pecica unui consorţiu format din Romstrade, Monteadriano şi Donrep Construct, iar cel de-al doilea austriecilor de la Alpine.
Austriecii se apropie de finalizarea lucrărilor şi sunt în grafic pentru predarea autostrăzii către autorităţile române în primăvara anului viitor, pe când consorţiul condus de constructorii români a realizat doar 20% din lucrări, motiv pentru care s-a decis rezilierea contractului în valoare de 115,8 mil. euro.
Într-adevăr, austriecii vor încasa mai mult pe un lot puţin mai scurt, respectiv 124,45 mil. euro – ceea ce înseamnă 7,7 mil. euro pe kilometru de autostradă, faţă de 5,2 mil. euro pe kilometru cât promiseseră constructorii români pentru primul lot, dar diferenţele sunt mult mai mari în privinţa realizărilor efective.
Pe parcursul săptămânii trecute, muncitorii unui subcontractor al consorţiului condus de Romstrade, firma de construcţii a omului de afaceri Nelu Iordache, au protestat pentru că firma la care lucrează nu le-a plătit salariile din luna iunie. De cealaltă parte, reprezentanţii Romstrade au anunţat că au de încasat bani de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru lucrările efectuate, motiv pentru care s-a ajuns la acest blocaj.
Mai mult, premierul Victor Ponta a afirmat vinerea trecută că proiectul de construcţie a autostrăzii Arad-Nădlac, finanţat şi de către Uniunea Europeană în proporţie de 85%, a fost licitat în condiţii considerate de Comisia Europeană ca fiind greşite. Acest cumul de factori a condus la decizia de reziliere a contractului cu Romstrade şi organizarea unei noi licitaţii.
Încă odată, punerea în funcţiune a unui tronson de aproape 39 de kilometri este amânată, deşi austriecii de la Alpine au demonstrat că s-ar fi putut finaliza înainte de termenul stabilit. Aceasta ar fi a doua oară când un tronson de autostradă este finalizat înainte de termen, după ce primul lot al autostrăzii Timișoara-Lugoj, construit de firma lui Umbrărescu, a fost deschis înainte de termen.
Lucrările de construcţie de drumuri naţionale şi autostrăzile sunt întârziate deoarece firmele de construcţii nu dispun de personal şi utilaje suficiente, pe măsura contractelor, şi lucrează în acelaşi timp pe mai multe şantiere, rezultă dintr-un raport al Corpului de Control al primului-ministru în care s-au analizat lucrările de infrastructură cu întârzieri în perioada 1 ianuarie 2007-31 august 2012.
Numai în august anul acesta, Romstrade avea în derulare 23 de contracte, Spedition UMB – 19 contracte, Straco Grup – 20 de contracte, Tehnostrade -13 contracte, Strabag AG – 6 contracte, SC Strabag SRL – 10 contracte, DELTA ACM 93 – 10 contracte, JV FCC Construccion – 9 contracte şi Astaldi Sp.A – 7 contracte.
Vezi cum arăta la începutul acestei luni porţiunea de autostradă construită de Alpine
<iframe width="640" height="360" src="https://www.youtube.com/embed/VKz5EZ27wzk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Harta autostrăzilor României
Citeşte şi