Veste bună pentru români. Apare o nouă regulă pentru toate supermarketurile făcută în avantajul cumpărătorilor. Guvernul a aprobat Regulamentul privind practicile comerciale neloiale din lanțul de aprovizionare. Astfel, expunerea produselor marca proprie a fiecărui magazin va fi făcută după noua lege și nu după politica proprie a comerciantului.
Noul regulament aprobat de Guvern obligă magazinele să aranjeze produse de la un producător concurent lângă produsul marca proprie a respectivului comerciant. Expunerea celorlalte produse trebuie să fie în condiții similare de comercializare.
Regulamentul privind practicile comerciale neloiale din lanțul de aprovizionare a fost elaborat cu scopul de a proteja atât interesul producătorilor locali și al fermierilor din lanțul de aprovizionare agro-alimentar, cât și al consumatorilor.
„Regulamentul privind practicile comerciale neloiale din lanțul de aprovizionare, aprobat recent de Guvern, are ca principal scop să ofere protecție producătorilor și să asigure o relație corectă cu marii comercianți.
Contractele dintre comercianți și furnizori încheiate înainte de data intrării în vigoare a legii au fost deja aliniate la noile prevederi, astfel că încurajăm fermierii, antreprenorii și retailerii să ne sesizeze atunci când constată nereguli”, a explicat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Sunt interzise rabaturile cu defecte
Regulamentul aduce clarificări asupra termenilor și expresiilor utilizate pentru identificarea practicilor comerciale neloiale. Documentul reglementează procedura de soluționare a sesizărilor, etapele pentru efectuarea investigațiilor, identificarea abaterilor, dar și modalitățile constatării și, după caz, sancționării acestor practici.
Astfel sunt interzise rabaturile (reduceri pentru defectele de calitate), iar remizele (reduceri pentru vânzările superioare volumului convenit sau dacă cumpărătorul are un statut preferențial) și risturnele (reduceri de preț calculate asupra tranzacțiilor realizate cu același terț, pe o perioadă determinată) sunt permise numai dacă valoarea lor nu depășește 20% din cea a produselor agroalimentare facturate între cumpărător și furnizor.
Sancțiunile prevăzute de noul regulament
Un plafon maxim va fi introdus pentru serviciile prestate de cumpărător, care nu poate depăși 5% din valoarea încasată de furnizor. Astfel, „taxele de raft” nu vor mai putea fi mai mari decât valoarea menționată.
Pe lângă obligația de a afișa la raft, pe lângă produsul marcă proprie, cel puțin o marcă a unui producător concurent, în condiții de comercializare similare, magazinele nu vor mai putea anula comenzile de produse agricole sau alimentare dacă nu au trecut 30 de zile.
Sunt permise plățile pentru publicitatea și marketingul produselor, dar și pentru suportarea oricăror reduceri cu titlu promoțional, dacă acestea sunt negociate anterior.
Regulamentul prevede și sancțiuni pentru încălcarea prevederilor sale, iar amenzile sunt cuprinse între 250.000 și 600.000 de lei. Recidiva, repetarea unei practici comerciale neloiale într-un interval de doi ani, se sancționează cu o amendă de 1% din cifra de afaceri. Pentru recunoașterea faptei, amenda poate fi redusă cu un un procent între 1% și 25%.
„Vom monitoriza cu atenție impactul aplicării legii și regulamentului și, dacă este cazul, vom propune Guvernului și Parlamentului ajustări ale legislației, după ce ne vom consulta cu partenerii sociali și Comisia Europeană”, a precizat președintele Consiliului Concurenței.