În timp ce majoritatea statelor europene preferă să bage capul în nisip ca struțul „uitând” de prejudiciile aduse de grupul Volkswagen cetățenilor și companiilor concurente, Italia a decis să acționeze. Amenda are susținere prin faptul că au fost înșelați atât cumpărătorii italieni de modele ale mărcilor Volkswagen, dar și companiile concurente care, operând corect fără a apela la subterfugiile germanilor au pierdut clienți.
Volkswagen face obiectul unor investigaţii în mai multe ţări după ce a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial (din care peste 700.000 în Italia) cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.
AGCOM a specificat că amenda de cinci milioane de euro este nivelul maxim care poate fi impus în astfel de circumstanţe. Ea reprezintă aproximativ 7 euro pentru fiecare maşină echipată cu softul ilegal care a fost vândută pe piaţa italiană. Subsidiara Volkswagen din Italia a anunţat că va face apel împotriva amenzii.
În iunie, Volkswagen a anunţat că va cheltui 15,3 miliarde de dolari în SUA pentru a răscumpăra vehiculele de la consumatori şi pentru a finanţa tehnologii ecologice. Portofoliul Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Lamborghini, Skoda, Seat, Bentley, Audi şi Bugatti, dar şi camioanele MAN şi Scania.