Telefoanele mobile, interzise în școli din mai multe țări europene

Tot mai multe state din Europa implementează măsuri prin care limitează sau interzic telefoanele mobile în școli, urmărind să reducă timpul petrecut de elevi pe dispozitivele inteligente. Copiii sunt nevoiți să le predea la începutul orelor de curs sau chiar la intrarea în școală.

Aceste inițiative au apărut în urma îngrijorărilor exprimate de specialiști privind influența negativă a tehnologiei asupra minorilor, în special în ceea ce privește utilizarea excesivă a smartphone-urilor.

Raportul UNESCO din 2023 arată că telefoanele ar trebui să fie folosite doar în scopuri educaționale. În același timp, alte studii evidențiază beneficiile lor dacă sunt utilizate moderat și responsabil.

În acest sens, măsurile care limitează telefoanele mobile în școli sunt un pas important către crearea unui mediu educațional mai sănătos. Succesul implementării acestor măsuri depinde însă de soluții educaționale viabile, care să faciliteze adaptarea atât pentru elevi, cât și pentru profesori.

Măsuri adoptate în diferite țări europene

Franța a interzis telefoanele mobile în școlile primare și gimnaziale încă din 2018. Recent, autoritățile au introdus programul „pauza digitală” în aproximativ 200 de școli, pentru a promova deconectarea digitală.

telefoane mobile
SURSA FOTO: Dreamstime

În Italia, elevii nu au voie să folosească telefoanele în timpul orelor, cu excepția cazurilor speciale, cum ar fi elevii cu dizabilități sau nevoi speciale. Olanda a implementat o măsură similară la începutul anului 2024.

În Ungaria, decizia de a interzice telefoanele în școli, adoptată în toamna lui 2024, a stârnit proteste în rândul elevilor. Grecia a impus păstrarea telefoanelor mobile în ghiozdane pe durata orelor, considerând că acestea reprezintă o sursă majoră de distragere.

În Spania, reglementările variază în funcție de regiuni, unele interzicând complet utilizarea telefoanelor, iar altele permițându-le exclusiv în scop educațional. În Suedia, telefoanele sunt utilizate în sala de clasă doar pentru activități educative.

Începând cu anul școlar 2025-2026, Belgia va interzice utilizarea telefoanelor mobile în scop recreativ în școli. În Finlanda, o măsură similară va permite utilizarea telefoanelor doar pentru activități educaționale.

Impactul interdicțiilor asupra educației

Raportul PISA 2022 al OCDE arată că interdicțiile privind telefoanele mobile ajută elevii să fie mai concentrați în timpul orelor.

Totuși, Ben Carter, profesor la King’s College London, subliniază că interdicțiile trebuie să fie însoțite de alternative educaționale care să înlocuiască utilizarea telefoanelor, asigurând astfel o tranziție eficientă către un mediu educațional fără dependență digitală.