Cum să facem să acoperim cât mai mult din piață? Este o întrebare la care, în mod sigur, caută răspuns orice retailer de modă atunci când apare un nou concurent.
Românii dau mulți bani pe haine și încălțăminte. Atrași de moda din Vest, care se revarsă în vitrinele magazinelor în toate formele și culorile, consumatorii de la noi se comportă ca și când ar avea salariile nemților sau ale francezilor. Paradoxal, deși puterea de cumpărare este mult sub nivelul acestora, românii aproape că se află pe picior de egalitate atunci când vine vorba de consum în materie de fashion.
Evaluată la peste 15 miliarde de lei, piaţa românească de îmbrăcăminte și încălţăminte (inclusiv echipamentele sportive) va continua să crească, încurajată, într-un fel, și de numele mari care s-au lansat în ultimii doi ani, dintre care numai anul acesta au fost zece branduri. „În ciuda perspectivei unei piețe de modă aglomerate în România, în realitate această piață este încă foarte slab dezvoltată“, spune Irina Markovits, consultant stil şi imagine şi acţionar Image Matters. Așa că, mai este loc. Și, în afară de cei doi mari retaileri Inditex şi H&M, care s-au extins foarte mult, ceilalți fie aplică strategii locale, în sensul că au magazine puține, fie se mulțumesc cu ceea ce le oferă francizarea unui brand. „Un ingredient important al succesului oricărui retailer este folosirea fenomenului «fast-fashion» pentru propriul avantaj, plus integrarea în colecții a unor creații care seamănă izbitor de mult cu cele ale unor case de modă prestigioase, dar vândute la prețuri de mass market“, a mai spus Markovits. Cu alte cuvinte, un astfel de retailer va avea grijă să își înnoiască permanent mini-colecțiile din magazine, să profite de dorința consumatorilor de a se îmbrăca „după ultima modă“.
Câteva nume noi
COS, Uterque, Lanidor, Forever sau Tati sunt doar câteva nume care și-au făcut apariția anul acesta în peisajul autohton, pe segmente diferite de public, bineînțeles. „Ne dorim să deschidem cel puţin două magazine pe an, în cele mai populare centre comerciale din Bucureşti şi din ţară. La nivel internaţional, brandul este prezent cu unităţi în zece ţări din Uniunea Europeană, dar şi din afara continentului, România fiind cea de-a 11-a ţară în care este disponibil“, a spus Adrian Dumitrescu, managing partner QAZ fashion Retail la inaugurarea primului magazin Lanidor (cel mai mare retailer de haine portughez pentru femei) în centrul comercial ParkLake. Brandul a intrat în România sub formă de franciză (deţinută de QAZ Fashion Retail), iar investiţia făcută pentru deschiderea magazinului se ridică la aproximativ 200.000 euro, urmând a fi recuperată în termen mediu. Pentru primul an de operare, compania estimează o cifră de afaceri de aproximativ 300.000 de euro.
„Piața din România se află printre cele mai importante destinații de retail pentru noi. Potențialul de dezvoltare este foarte mare. ParkLake este ideal pentru primul magazin din această țară“, spun reprezentanții brandului american Forever 21, lansat odată cu inaugurarea acestui mall. Magazinele vor fi deschise în franciză de firma Teren Management Europe. De altfel, planurile de expansiune ale companiei sunt foarte îndrăznețe, fiind vizate peste nouă țări din Europa.
Și brandul francez de modă Tati, care face parte din grupul Peeraj, va deschide primul magazin din România în această toamnă, în centrul comercial Veranda. Marian Radu, reprezentant al grupului Peeraj, spune că acest pas reprezintă o mişcare strategică a grupului de a găsi platforma ideală pentru comercializarea produselor brandului francez. În context, printre chiriașii acestui centrul comercial, care a ajuns la un grad de ocupare de 90%, se mai află și H&M, C&A, Deichman, Triumf, Le Cashmere Heritage, Lora Shoes și Zaza. De asemenea, spaniolii de la Inditex și-au întregit portofoliul cu încă un nume: Uterqüe, situat în categoria premium.
Așadar, în piață este loc de dezvoltare și sunt foarte multe companii care și-au făcut planuri în acest sens. „Există branduri care chiar dacă își doresc să intre pe piață, au cerințe foarte specifice legate de spațiu, iar altele sunt obstrucționate de birocrație. De asemenea, retailerii români sunt puțini și au putere economică scăzută, lucru care îi împiedică să se promoveze și să se dezvolte. Mai avem mult de așteptat până când Bucureștiul va avea aceeași diversitate ca Londra sau Milano“, a mai punctat Irina Markovits.
Câte branduri au venit în 2015
Grosso modo, România se plasează pe locul şapte într-un top internaţional al pieţelor care au atras cei mai mulţi retaileri noi în 2015, cu un număr de 36 de branduri. Capitala României a atras 35 dintre aceşti retaileri, poziţionându-se pe locul nouă într-un clasament al capitalelor lumii realizat de compania de consultanţă imobiliară CBRE.
Astfel, anul trecut, România a fost mai atrăgătoare decât ţări precum Marea Britanie, Franţa sau Canada, din perspectiva brandurilor care au accesat piaţa pentru prima dată, fiind devansată doar de statele asiatice cum ar fi Hong Kong, Singapore sau Japonia. Avansul de anul trecut este un record pentru țara noastră, care în 2013 şi 2014 a atras 25, respectiv 21 de retaileri noi pe piaţă. Bucureştiul, a noua cea mai atractivă piaţă de retail în 2015, a fost întrecut de Londra, Dubai şi Beijing şi a fost peste Doha, Viena şi Paris. În privinţa alegerii locului de deschidere al primului magazin, retailerii preferă zonele deja consacrate, în 94% din cazuri, în cadrul centrelor comerciale (82% dintre ei) şi în Bucureşti.
La general, pentru tot ce înseamnă această piață, autorii studiului au identificat 334 de retaileri consideraţi reprezentativi la nivel internaţional şi au verificat prezenţa lor în fiecare dintre cele 61 de ţări şi 191 de oraşe incluse în cercetare. În România s-a constatat prezenţa a 30,8% dintre retailerii internaţionali reprezentativi, pondere care oferă ţării poziţia 32 în topul internaţional, peste Grecia, Ungaria şi Bulgaria. Marea Britanie şi China au cea mai bună reprezentativitate în rândul retailerilor.
Cei mai mulţi retaileri care au intrat în România au preferat mallurile din Bucureşti, însă brandurile premium şi de lux se uită la spaţiile stradale sau la galeriile comerciale. Mallurile deschise anul trecut, Mega Mall din Bucureşti şi Coresi Shopping Resort din Braşov, precum şi extinderea City Park din Constanţa, au atras noi branduri pe piaţa românească. Este vorba de Hilfiger Denim, Pupa, Tween Damat şi Marks & Spencer Food, dar şi Casa Convenienza, Michael Kors şi Sport Vision, potrivit datelor DTZ Echinox. Lor li s-a adăugat retailerul de lux Marc Cain, care a deschis primul magazin în galeria comercială a hotelului Radisson Blu, Armani Jeans şi Chanel care au inaugurat primele unităţi în Băneasa Shopping City şi Tally Weijl şi Liu Jo care au ales AFI Palace Cotroceni.
Astăzi se observă că, în timp ce România atrage ca un magnet brandurile internaţionale, retailerii locali devin și ei tot mai interesați de export, nume precum Musette sau Nissa având planuri bine conturate pentru mai multe piețe.