Nu se introduc noi materii în școli

Ministerul Educației va lansa, vineri, dezbaterea publică privind noile Planuri-cadru pentru învățământ, aducând în prim-plan o viziune centrată pe adaptarea temelor studiate la realitățile contemporane.

Ministrul Educației, Daniel David, a subliniat că nu susține introducerea unor noi discipline, ci, mai degrabă, integrarea unor teme relevante în cadrul disciplinelor existente.

Daniel David
SURSA FOTO: danieldavidubb.wordpress.com

O viziune modernă asupra Educației

Ministrul a explicat că societatea este în continuă schimbare, ceea ce impune o actualizare constantă a conținuturilor educaționale.

„Nu sunt adeptul introducerii unor noi materii, dar cred că trebuie să adăugăm teme noi, integrate în disciplinele clasice”, a declarat Daniel David.

Această abordare vine în contextul în care multe voci din sistemul educațional se plâng de supraîncărcarea programelor școlare, care afectează performanțele elevilor.

elevi, școală
SURSA FOTO: Dreamstime

O abordare echilibrată, fără ingerințe ideologice

Ministrul a insistat asupra nevoii de a menține educația axată pe cunoaștere și competențe, fără influențe ideologice sau extremisme religioase.

„Voi fi foarte atent la acest lucru”, a transmis el, subliniind importanța unei educații echilibrate, care să răspundă nevoilor elevilor și să fie ancorată în realitate.

elevi, școală
SURSA FOTO: Dreamstime

Educația pentru sănătate și necesitatea reformei

Unul dintre subiectele fierbinți este introducerea educației sexuale ca materie distinctă. Ministrul Daniel David a afirmat că aceasta poate fi inclusă în cadrul educației pentru sănătate sau ca parte a disciplinelor clasice, precum biologia.

Această poziție este în contrast cu cererile unor organizații care susțin introducerea unei materii specifice pentru educația sexuală.

Consiliul Național al Elevilor a reacționat, atrăgând atenția asupra problemelor grave din sistemul educațional românesc, printre care rezultatele slabe la evaluări, rata mare de abandon școlar și numărul alarmant de mame minore.

Elevii subliniază că Planurile-cadru nu au mai fost actualizate din 2009, iar multe manuale sunt depășite.

Recuperarea și organizarea timpului în școli

Anterior, ministrul Daniel David a vorbit despre recuperarea și organizarea timpului în școli. Întrebat despre justificarea menținerii elevilor în unitățile de învățământ în perioadele premergătoare și ulterioare examenelor, ministrul a explicat că această măsură se leagă de necesitatea recuperării materiei și de organizarea unui orar funcțional. Decizia de a păstra această regulă a fost moștenită, iar în viitor se va analiza dacă va continua sau va fi modificată.

„Trebuia inventată o metodă de recuperare: aceeaşi problemă – unde recuperezi, când, unde, cum organizezi orarul? S-a mers pe această variantă. Am moștenit-o. Vom vedea dacă vom continua sau nu”, a declarat Daniel David.

Modernizarea examenului de Bacalaureat

În ceea ce privește modernizarea Bacalaureatului, Daniel David a precizat că nu sunt prevăzute schimbări imediate, însă o analiză amplă va avea loc în luna mai. Acest demers urmărește să evalueze dacă actualele metode de examinare sunt aliniate cu bunele practici europene sau dacă sunt influențate de tradiții care ar putea fi depășite de realitățile educaționale moderne.

„Nu am de gând să fac modificări de arhitectură, avem o lege aprobată în 2023, dar voi face, în luna mai, o analiză să vedem cum trebuie regândite toate examenele. Vom vedea dacă aceste forme de examinare corespund cu setul de bune practici europene sau suntem noi cumva prinşi într-un reflex al unei tradiţii pe care o avem şi care este depășită de vremuri sau poate nu”, a explicat ministrul.

Această analiză nu se va limita doar la forma examenelor, ci va include și o reevaluare a conținutului predat în școli, ceea ce ar putea duce la reforme mai ample în viitor.