Uniunea Europeană a decis să impună noi taxe începând de vineri, 5 iulie. Aceste taxe vor varia între 17,4% și 37,6% și nu sunt bine văzute de către piața europeană. Despre ce este vorba, de fapt?
UE impune taxe vamale provizorii pentru importurile de BEV din China
Comisia Europeană a decis să impună taxe vamale provizorii la importurile de vehicule electrice pe baterii (BEV) provenind din China. Decizia vine în urma unei investigații antisubvenții care a durat nouă luni. Investigația a concluzionat că producătorii chinezi beneficiază de subvenții incorecte ce le oferă un avantaj competitiv nejustificat pe piața europeană.
Investigația a evidențiat faptul că lanțul de producție al BEV din China este sprijinit prin subvenții guvernamentale semnificative. Astfel, creează un risc economic pentru producătorii din UE.
Comisia Europeană a evaluat și impactul acestor măsuri asupra importatorilor și consumatorilor de BEV din blocul comunitar. CE a menționat că noile taxe ar putea afecta:
- prețurile
- și accesibilitatea acestor vehicule pe piața europeană.
Taxele vamale suplimentare vor fi aplicate importurilor de BEV din China începând cu 5 iulie 2024.
Acestea sunt variază între 17,4% și 37,6%.
Decizia finală privind taxele definitive va fi luată după consultarea statelor membre UE. Aceasta ar putea extinde aplicabilitatea acestor taxe pe o perioadă de cinci ani.
Reacțiile și argumentele industriei auto europene
Decizia Comisiei a stârnit reacții mixte, în special din partea Asociației Industriei Auto din Germania (VDA), care a cerut renunțarea la aceste taxe. VDA argumentează că măsurile ar putea afecta negativ producătorii auto din Europa. Aceștia au relații comerciale semnificative cu China.
Germania, de exemplu, a exportat anul trecut vehicule și componente auto către China în valoare de trei ori mai mare decât valoarea importurilor din China.
Asociația subliniază că, în loc să impună taxe vamale, UE ar trebui să se concentreze pe asigurarea accesului la materii prime critice, necesare pentru industria vehiculelor electrice, multe dintre acestea fiind controlate de China. Aceasta sugerează că o politică comercială mai transparentă și deschisă ar fi mai eficientă în sporirea competitivității europene pe termen lung.
„Taxele vamale suplimentare nu reprezintă o măsură adecvată pentru sporirea rezilienţei competitivităţii europene pe termen lung”, susţine Asociaţia Industriei Auto din Germania.
Impactul asupra relațiilor comerciale dintre China și UE
Decizia de a impune taxe vamale provizorii nu doar că ar putea ridica prețurile vehiculelor electrice importate din China, dar ar putea afecta și relațiile comerciale dintre UE și China. China, fiind cea mai mare piață auto din lume și un centru de producție major pentru multe companii auto germane, joacă un rol important în industria auto globală.
În plus, consultările recente dintre Comisia Europeană și Guvernul chinez au evidențiat dorința ambelor părți de a ajunge la un acord compatibil cu reglementările Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), subliniind complexitatea și sensibilitatea acestei situații.