CNAIR va monta camere de supraveghere pe A1, A2, A3 și DN1
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat planurile de a echipa autostrăzile A1, A2, A3 și DN 1 cu camere de supraveghere, într-o investiție estimată la 220 de milioane de lei, fără TVA. Aceste camere vor permite sancționarea șoferilor care depășesc limitele de viteză legale și vor contribui la identificarea altor incidente pe drum.
Potrivit șefului CNAIR, Cristian Pistol, sunt prevăzute aproximativ 250 de camere, dintre care șase sunt camere radar, iar restul sunt destinate detectării incidentelor și protejării spațiilor de servicii.
„Avem un pachet, practic, de trei contracte care au ca obiectiv dotarea cu sisteme ITS – sisteme inteligente de transport, a autostrăzilor existente, mă refer aici la A1, A2, A3, precum şi DN 1, dotare, pe de o parte, şi modernizarea, upgrade-ul celor care sunt existente în momentul de faţă. Avem o valoare estimată pentru cele trei contracte de aproximativ 220 de milioane de lei fără TVA. Acest sistem va face parte din viitorul sistem e-SIGUR.
Camerele sunt în jur de 250 pe acest contract expres, din care şase camere radar, iar restul sunt pentru depistarea incidentelor şi pentru protejarea spaţiilor de servicii. Sistemul va fi gestionat de CNAIR împreună cu Poliţia Rutieră. Informaţiile pe ce înseamnă viteze depăşite vor ajunge la Poliţia Rutieră”, a declarat el, vineri, într-o conferinţă de presă.
Întrebat ce firme au câștigat aceste licitații, Cristian Pistol a răspuns:
”Avem mai multe contracte care au ca obiect camerele video. Ştiu că o licitaţie a fost câştigată de Vodafone, altă licitaţie a fost câştigată de Electra”.
Impactul asupra intimității șoferilor
În aceeași conferință de presă, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a fost întrebat despre impactul potențial al camerelor de supraveghere asupra intimității șoferilor și despre modul în care autoritățile vor asigura conformitatea sistemului de supraveghere.
Grindeanu nu crede că vor apărea probleme legate de conformitatea lucrărilor și este încrezător că totul va decurge conform standardelor. El a subliniat că sistemul de monitorizare nu este ceva inovator, menționând că astfel de sisteme sunt deja utilizate în întreaga Europă. Grindeanu a adăugat că în regiunile din estul Europei, cum ar fi Ungaria și Austria, acest tip de sistem este deja în vigoare.
”Nu cred că se vor face lucruri neconforme, ştiu acest lucru. Nu inventăm apa caldă. Peste tot în Europa există sistem de acest tip de monitorizare.
Mai ales din zona asta s-a circulat mult înspre Vest, în Ungaria, în Austria, peste tot există acest sistem. Eu am păţit-o. Îţi vine acasă amenda dacă treci de 130”, a declarat el.
Ministrul Transporturilor a adăugat că, similar cu sistemul de camere din Vestul Europei, care, alături de o rețea de autostrăzi bine dezvoltate, a contribuit la scăderea numărului de accidente rutiere comparativ cu România, implementarea camerelor de supraveghere în țara noastră ar putea avea un efect similar.