Această măsură auto va avea un impact semnificativ asupra șoferilor de vehicule electrice din Austria, mai ales pentru cei care au ales aceste mașini datorită beneficiilor fiscale.

Eliminarea scutirii fiscale și introducerea noii taxe din luna aprilie 2025 reprezintă o schimbare majoră în politica de susținere a mobilității electrice, reflectând o ajustare a sistemului de taxare pe măsură ce aceste vehicule devin tot mai răspândite.

Taxă auto pe vehiculele electrice din Austria

Începând cu 2025, proprietarii de vehicule electrice din Austria vor fi obligați să plătească noua taxă auto. Până acum, aceste vehicule erau scutite, însă noua coaliție de guvernare  a decis eliminarea facilității. Potrivit estimărilor ÖAMTC (Automobil Clubul Austriac), noua taxă va însemna un cost suplimentar. El se va ridica la aproximativ 400 de euro anual (aproximativ 2.000 de lei), transmite Die Presse.

mașini electrice
SURSA FOTO: Dreamstime

Noua taxă auto a stârnit nemulțumiri din partea ecologiștilor și a industriei auto. Aceștia susțin că această măsură va reduce atractivitatea vehiculelor electrice, mai ales în contextul în care subvențiile pentru motorina agricolă și „privilegiul diesel” – taxarea mai scăzută a motorinei în comparație cu benzina – rămân neschimbate.

Vor fi păstrate totuși anumite facilități fiscale pentru mașinile electrice

În ciuda noii taxe, guvernul va păstra anumite facilități pentru vehiculele electrice, cum ar fi avantajele fiscale pentru mașinile electrice de serviciu. Aceste măsuri ar putea preveni o scădere semnificativă a vânzărilor în acest segment.

De asemenea, autoritățile vor extinde infrastructura de încărcare, mai ales pe autostrăzi, și vor introduce reglementări pentru a permite taxarea exactă a consumului de energie în kWh și încărcarea transfrontalieră fără costuri suplimentare.

Un subiect care rămâne în suspans este subvenția pentru achiziționarea vehiculelor electrice. Guvernul oferă o primă de până la 5.000 de euro pentru cumpărători, însă fondurile destinate acestui program s-au epuizat deja în februarie.

Deocamdată, nu există informații clare cu privire la reînnoirea acestui program sau despre forma în care guvernul va continua să sprijine achizițiile de mașini electrice în viitor.

Austria nu este în Top 10 în UE la capitolul tranziție spre un viitor electric

Știm deja că, începând din 2035, vânzarea de mașini noi cu motoare termice va fi interzisă în Uniunea Europeană. Însă, până atunci, există țări de pe continentul nostru care au făcut demersuri pentru a facilita tranziția către un viitor electric.

Asta înseamnă instalarea stațiilor de încărcare rapidă în orașe și pe autostrăzi, precum și oferirea unor subvenții celor care își doresc să cumpere o mașină electrică. Ei bine, România este pe locul 11, peste Austria care ocupă abia locul 16.