Această reformă fiscală, prevăzută și în planul fiscal al autorităților, ar putea avea consecințe semnificative pentru șoferi, în special asupra celor care dețin mașini mai vechi. România are un parc auto format în mare parte din vehicule second-hand, iar impunerea unei astfel de taxe ar reprezenta o povară financiară pentru mulți proprietari.
Anunțul care îi va înfuria pe mulți șoferi
Nu este prima dată când guvernele introduc astfel de taxe. În trecut, măsuri similare au fost adoptate și modificate de mai multe ori, inclusiv sub forma timbrului de mediu. Totuși, Curtea Europeană de Justiție a obligat statul român să returneze banii încasați de la șoferi, ceea ce a generat un impact bugetar de aproximativ 6,5 miliarde de lei. În ciuda acestor precedente, autoritățile revin acum cu o inițiativă similară, care riscă să genereze nemulțumiri și dificultăți financiare pentru populație.
Măsura vine într-un moment delicat, în care România trebuie să finalizeze cererea de plată numărul 3 din PNRR înainte de a depune cererea de plată numărul 4, planificată pentru luna iunie. Dacă această etapă nu este îndeplinită, țara riscă să piardă accesul la aproximativ 20 de miliarde de euro din fondurile europene destinate redresării economice. Astfel, guvernul pare să fie prins între necesitatea de a respecta jaloanele impuse de PNRR și riscul de a nemulțumi o mare parte a populației prin introducerea unei taxe care a fost deja contestată în trecut.
Milioane de șoferi ar fi afectați de această măsură
Un anunț similar a venit și luna trecută. Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe și Country Head Romania, a propus o serie de măsuri care vizează taxarea mai ridicată a mașinilor vechi și creșterea stimulentelor pentru achiziția de vehicule electrice.
El susține că implementarea taxelor mai mari pentru autovehiculele cu o vechime considerabilă ar trebui gestionată de administrațiile locale, veniturile astfel obținute având rolul de a reduce deficitele bugetare locale.
O propunere centrală a oficialului este impozitarea în funcție de vechimea autovehiculelor, considerând că mașinile mai vechi de 20 de ani, care reprezintă aproximativ 4 milioane din parcul auto al României, ar contribui la problemele de mediu. Măsura propusă riscă să întâmpine o rezistență semnificativă din partea șoferilor, mulți dintre aceștia preferând mașinile vechi din motive financiare.