Mai mulți bani pentru peste 1,4 milioane de români

Deficiențele tehnice care au afectat funcționarea sistemului informatic au generat blocaje considerabile, în special în procesul de recalculare a pensiilor și emiterea deciziilor de pensionare. Aceste probleme au condus la o criză majoră în activitatea Casei de Pensii, în urma incapacității sistemului de a funcționa optim.

Printre cele mai grave dificultăți s-au numărat: incapacitatea de a recalcula pensiile CAP pentru un număr semnificativ de beneficiari, probleme legate de trecerea de la pensia anticipată la pensia pentru limită de vârstă, întârzierea trimiterii deciziilor de recalculare către pensionari, deși termenul limită era stabilit pentru 31 august 2024, precum și nerezolvarea dosarelor de pensionare depuse în lunile august, octombrie, noiembrie și decembrie.

Doar dosarele de pensionare depuse în luna septembrie au fost procesate până acum, în timp ce celelalte au fost amânate din cauza dificultăților tehnice. Recent, un pensionar a primit prima decizie de pensionare pentru un dosar depus în luna decembrie 2024, ceea ce sugerează că sistemul ar putea fi parțial sau chiar complet deblocat.

Operațiunile care vor fi reluate

Reluarea funcționării sistemului informatic oferă Casei de Pensii posibilitatea de a desfășura o serie de operațiuni esențiale:

  • realizarea tranziției de la pensia anticipată sau de invaliditate la pensia pentru limită de vârstă, în conformitate cu prevederile Legii 263/2010;
  • recalcularea pensiilor CAP, un proces care afectează aproximativ 500.000 de pensionari, cu termenul de finalizare stabilit pentru martie 2025;
  • mica recalculare, ce vizează peste 1.000.000 de pensionari care așteaptă majorări ale veniturilor. Pensionarii care au activat înainte de 2001 pot depune adeverințe pentru venituri nepermanente;
  • recalcularea pensiilor conform noii legi a pensiilor, un proces ce va aduce beneficii financiare pentru zeci de mii de pensionari.

Cauza blocajului informatic

Blocajele sistemului informatic au fost generate de nerespectarea unui contract de mentenanță și modernizare semnat de Casa de Pensii.

Casa de Pensii a plătit suma de 2.500.000 de euro pentru acest contract, care nu a fost finalizat corespunzător. Una dintre companiile implicate în mentenanță avea doar trei angajați, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la capacitatea acesteia de a gestiona un sistem de o asemenea complexitate.

Din cauza acestor deficiențe, pensionarii au continuat să primească pensiile anterioare, mai mici, deoarece deciziile de recalculare nu au fost livrate la timp. Reluarea funcționării sistemului a adus speranțe că această problemă va fi soluționată în următoarele luni, iar beneficiarii vor primi retroactiv diferențele financiare.

CNPP a anunțat că va acorda prioritate emiterii deciziilor restante, pentru a finaliza recalculările până la termenul stabilit. Cu toate acestea, rămâne de văzut dacă deblocarea sistemului informatic este una completă sau doar temporară.