Microintreprinderea nu este o forma juridica speciala, ci o societate comerciala cu statut fiscal special. Nu doar regimul fiscal este cel care inclina balanta in favoarea microintreprinderilor. Organizarea si functionarea activitatii acestora este mult mai clar reglementata comparativ cu cea a persoanelor fizice autorizate. Circula in continuare povesti de groaza despre modul in care administratiile financiare administreaza activitatea PFA, de la modul in care stabilesc impozitul anticipat, la modul in care recunosc cheltuielile si calculeaza impozitul final.Noile reglementari privind inregistrarea persoanelor fizice si Asociatiilor familiale (Legea nr. 300/2004) restrang gama activitatilor care pot fi desfasurate de catre PFA. In unele cazuri, restrangerea este motivata de faptul ca anumite activitati sunt reglementate prin legi speciale si ies, din acest motiv, de sub incidenta Legii nr. 300/2004. Exista si situatii in care excluderea anumitor activitati nu este justificata dar, mai ales, justificabila.Sa analizam pentru inceput activitatile reglementate prin legi speciale. Pentru ca nu degeaba se spune ca ce este vechi e bun (adica trainic facut), Legea nr. 507/2002 – anterioara Legii nr. 300/2004 – enumera intr-o Anexa la Normele metodologice activitatile reglementate prin legi speciale. Noua lege nu se mai oboseste sa faca acest lucru, desi ar fi conferit o mai mare rigoare si consistenta actului normativ. Motivul probabil este acela ca ar fi fost nevoie de o minutioasa cercetare a legislatiei pentru identificarea actelor normative speciale (care nu sunt deloc putine). Iar mai apoi, in timp, o actualizare a listei de acte speciale. Evident, o treaba prea complicata pentru legiuitorul roman.Doua aspecte ne atrag atentia. Primul se refera la profesia de consilier in proprietate industriala, care este reglementata de catre o lege speciala si anume OG nr. 66/ 2000 republicata. In mod inexplicabil, Normele metodologice la Legea nr. 300/2004 prevad, conform Anexei 8, ca aceasta activitate trebuie autorizata conform acestei legi, intrand in contradictie cu art. 1 al aceluiasi act normativ: Art. 1.(…) (2) Persoanele fizice si asociatiile familiale pot fi autorizate sa desfasoare activitati economice in toate domeniile, meseriile si ocupatiile, cu exceptia celor reglementate prin legi speciale.Al doilea aspect se refera la o noua profesie, care doar de curand a fost reglementata special, si anume aceea de intermediar in asigurari si/sau reasigurari. Este vorba de Legea nr. 403/2004 care modifica Legea nr. 32/2000 privind asigurarile si reasigurarile. O analiza mai aprofundata a acestei probleme se poate gasi in caseta anexata la prezentul articol.Sa revenim insa la activitatile care sunt excluse de la autorizare fara un motiv anume. Nu vom analiza codul CAEN rand cu rand. Ne-a atras atentia excluderea claselor 7413 – Activitati de studiere a pietei si de sondaj, 7414 – Activitati de consultanta pentru afaceri si management, 7415 – Activitatile de management ale holdingurilor, 7450 Selectia si plasarea fortei de munca, 8042 – Alte forme de invatamant.
Cei autorizati pot lucra in continuare
Faptul ca astfel de activitati sunt excluse fara ca, in acelasi timp, sa fie reglementate de alte legi speciale, presupune ca pentru desfasurarea lor este nevoie de infiintarea unei societati comerciale. Nu este deloc clar de ce un consultant in management nu isi poate desfasura activitatea in calitate de PFA, ci numai in aceea de angajat, prin infiintarea unei societati comerciale si, discutabil, in baza unui contract civil. Acelasi lucru se poate spune si despre un trainer sau despre un specialist in recrutare si plasare de forta de munca.Mai mentionam faptul ca persoanele autorizate conform Legii nr. 507/2002 (abrogata prin Legea nr. 300/2004) raman in continuare autorizate sa desfasoare acele activitati care, incepand din septembrie acest an, au fost excluse de la autorizare. Aceste persoane nu sunt obligate sa-si preschimbe autorizatia obtinuta in baza legii vechi.Din punct de vedere fiscal, persoanele fizice autorizate sunt impozitate in conformitate cu prevederile Cap. II al Titlului III din Codul fiscal. Venitul net aferent activitatii autorizate se stabileste ca diferenta intre veniturile si cheltuielile determinate pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla (a se vedea Ordinul nr. 1.040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal). Exceptie fac acele activitati pentru care venitul se stabileste pe baza normelor de venit. Aceste activitati sunt precizate in Ordinul nr. 1.847/2003 privind stabilirea Nomenclatorului activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, pentru contribuabilii care isi desfasoara activitatea individual potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Modalitatea de desfasurare a activitatii de agent de asigurari
Activitatea agentilor de asigurare este reglementata prin Legea nr. 32/2000 privind asigurarile si reasigurarile, modificata si completata recent prin Legea nr. 403/2004.Agentul de asigurare este persoana fizica sau juridica imputernicita, in baza autorizarii unui asigurator ori reasigurator, sa incheie in numele si in contul asiguratorului sau reasiguratorului, contracte de asigurare ori de reasigurare cu tertii, conform conditiilor stipulate in contractul de mandat incheiat, fara sa aiba calitatea de asigurator/reasigurator, broker de asigurare si/sau de reasigurare.
Potrivit ultimei reglementari, agentul de asigurare trebuie sa fie autorizat si/sau inregistrat la autoritatea competenta din Romania, in conformitate cu normele emise in aplicarea prevederilor Legii nr. 32/2000. Prin autorizatie valabila, legea intelege contractul de agent incheiat in scris de asigurator cu agentul sau, care da dreptul acestuia din urma sa actioneze in numele asiguratorului. Pentru a incheia un contract de agent, este obligatoriu ca persoana fizica sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba pregatirea profesionala de specialitate si/sau competentele, cunostintele si aptitudinile corespunzatoare exercitarii acestei activitati, in concordanta cu cerintele prevazute in normele ce vor fi emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor in aplicarea Legii nr. 32/2000;
b) sa aiba in vigoare un contract de asigurare de raspundere civila profesionala sau o garantie echivalenta, furnizata de un asigurator in numele caruia agentul de asigurare lucreaza sau al carui imputernicit este, valabil pe intregul teritoriu al Comunitatii Europene si al statelor apartinand Spatiului Economic European, in concordanta cu cerintele prevazute de normele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor;
c) sa nu aiba cazier judiciar pentru infractiuni contra patrimoniului sau pentru infractiuni prevazute de legislatia financiar-fiscala;
d) sa indeplineasca cerintele legale in vigoare privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor;
e) sa se bucure de o buna reputatie. In privinta inregistrarii, aceasta se realizeaza prin intermediul unui registru special, pastrat de asigurator atat in sistem computerizat, cat si pe hartie. Datele inscrise in registrul agentilor se transmit in sistem computerizat atat Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, cat si asociatiei sau uniunii profesionale din care face parte asiguratorul, acestea fiind permanent accesibile publicului la sediu si pe site-ul Internet al asiguratorului, autoritatii de supraveghere si asociatiei sau uniunii profesionale sus-mentionate.
Din coroborarea ultimele reglementari in domeniul asigurarilor cu prevederile Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent rezulta ca agentii de asigurare persoane fizice nu mai pot functiona ca persoana fizica autorizata. Daca atat Decretul-lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice pe baza liberei initiative, cat si Legea nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice ofereau acestora posibilitatea de a fi autorizate in activitatile de asigurari cuprinse in grupa CAEN 660, Legea nr. 300/2004 legea aplicabila in materie incepand cu sfarsitul lunii septembrie nu prevede aceste activitati in nomenclatorul activitatilor din economia nationala pentru care primarii emit autorizatia. Anamaria Constantinescu, Jurist B&B Expert Com SRL