„Se pregăteşte co-plata la RCA şi păgubiţii vor plăti reparaţiile, pe lângă asigurări. COTAR atrage din nou atenţia asupra gravităţii dispoziţiilor cuprinse în proiectul de modificare a Legii 132/2017 publicat pe site-ul Senatului României. (…) În multe situaţii, transportatorii au calitate şi de persoane păgubite, în urma unor accidente rutiere.
Dacă proiectul de lege ar fi adoptat în forma propusă de iniţiatori, transportatorii vor fi nevoiţi să aloce sume importante de bani pentru a acoperi diferenţele dintre costurile de reparaţie/închiriere şi despăgubirile subevaluate care vor fi plătite de societăţile de asigurări, pe baza propriilor calcule. Astfel se va ajunge la un sistem de co-plată în care asiguratorul să plătească o parte din despăgubire, iar diferenţa să fie suportată de persoanele prejudiciate, ceea ce este contrar principiului repărării integrale a prejudiciului”, se menţionează într-un comunicat transmis miercuri de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).
Transportorii sunt nemulțumiți
Organizaţia transportatorilor nu este încântată de această decizie și solicită retragerea urgentă a proiectului de modificare a legii RCA, argumentând că acesta afectează interesele întregii industrii auto.
„Acest proiect iniţiat de deputatul Marius Bota trebuie retras urgent, deoarece afectează profund interesele transportatorilor, ale întregii industrii auto, care înseamnă peste 500.000 de salariaţi. Propunerile din acest proiect încalcă dispoziţiile Constituţiei României, ale Tratatului de Funcţionare a Uniunii Europene, şi sunt în contradicţie cu dispoziţiile Legii Concurenţei”, se precizează în comunicatul COTAR.
Confederaţia susţine că varianta prin care un transportator găsit nevinovat într-un accident auto este obligat să achite o diferenţă de bani este inacceptabilă.
„Niciun operator economic nu trebuie constrâns prin lege, aşa cum se doreşte prin proiectul iniţiat şi publicat la 01.11.2019 pe site-ul Senatului României, să practice un anumit tarif la serviciul pe care îl prestează, un anumit preţ la produsele pe care le vinde, ci tarifele şi preţurile trebuie să fie stabilite în mod liber, pe bază de cerere şi ofertă. Este inacceptabil ca un păgubit să achite vreo diferenţă din buzunarul lui. Cât timp este nevinovat! Se va ajunge la haos în piaţă, unde service-urile auto pot reţine (drept de retenţie) autovehiculul reparat, până la plata diferenţei ajustate abuziv de asiguratorul RCA!”, se menţionează în reacţia COTAR.
Legea actuală este incorectă
Asociaţia consideră că legea în forma actuală este oricum incorectă faţă de transportatori, deoarece nu defineşte anumite prejudicii.
„Oricum legea este injustă pentru transportatori, deoarece, spre deosebire de altă categorie de păgubiţi, posibilitatea acoperirii prejudiciilor datorate lipsei de folosinţă, deşi sunt prevăzute în Legea 132/2017, ca risc asigurat (art. 11, alineat 2) punctul d)) nu au aplicabilitate, întrucât Norma 20/2017 nu le defineşte. Prin urmare, nu mai putem accepta modificări ale legii care să ne creeze prejudicii suplimentare celor deja existente. Salariile au crescut, amenzile au crescut, odată cu salariile, preţul compustibilului a crescut, iar acum se doreşte să ni se pună ‘în cârcă’ alte costuri, deoarece asiguratorii vor limita cuantumul despăgubirilor?”, notează Confederaţia Transportatorilor.
COTAR vine cu argumente și susține că principiul plafonării despăgubirilor, solicitat de asiguratorii auto, justifică orice plafonare în economie şi revenirea la economia planificată.
„Asiguratorii s-au plâns la Comisia Europeană că li s-au plafonat cheltuielile administrative, Ministerul Finanţelor Publice a opinat că aceste plafonări trebuie eliminate, astfel încât asiguratorii să aibă orice nivel al cheltuielilor, dar când vine vorba să plătească despăgubirile, acestea trebuie plafonate? Dacă se plafonează tarifele/preţurile practicate într-un sector de activitate la nivelul unor tarife de referinţă, atunci Institutul Naţional de Statistică ar trebui să comunice tarife de referinţă (care să reprezinte plafonări) în toate domeniile de activitate, preţuri la toate produsele/mărfurile care să reprezinte plafonări. Adică într-un sector se impun anumite plafonări şi în altele este piaţă liberă? Dacă se plafonează despăgubirile pentru reparaţii/chirii, atunci să se plafoneze tot: salarii, combustibili, alimente, amenzi, etc! Ne întoarcem la economia planificată (mercurial)?”, se precizează în comunicatul COTAR.
Cum vor fi afectate service-urile
Confederaţia Transportatorilor susține că modificarea legii RCA va stimula service-urile auto să folosească piese de schimb o calitate inferioară.
„Acest proiect de modificare a legii 132/2017 va încuraja service-urile să folosească în procesul de reparaţie piese fabricate în China şi din dezmembrări, fără acordarea garanţiei legale (12-24 luni), va creşte numărul cazurilor de muncă la negru, repararea autovehiculelor în service-uri neautorizate, evaziunea fiscală, reparaţii neconforme, care afectează în mod grav siguranţa circulaţiei pe drumurile publice şi pun în pericol viaţa şi integritatea corporală a tuturor participanţilor la trafic. COTAR subliniază caracterul profund dăunător al dispoziţiilor propuse în proiectul de modificare a Legii RCA şi face apel în mod public, pe de-o parte la iniţiatori să retragă urgent acest proiect, iar pe de altă parte, la toate departamentele/instituţiile cu rol de avizare a proiectelor, să nu dea avize favorabile acestui proiect, deoarece încalcă atât Constituţia României, cât şi Legea Concurenţei şi Normele Europene. Daca se doreşte destabilizarea acestor industrii şi trebuie să ieşim în stradă pentru a ne susţine drepturile, o vom face, fiindcă această propunere de lege nu are nicio fundamentare şi ar trebui să analizăm cu atenţie cine are interesul să promoveze astfel de modificări, pentru a-şi creşte profitul”, se menţionează în încheierea comunicatului COTAR.