Tahografe inteligente versiunea 2, obligatorii pentru transportatorii români

Toate vehiculele de transport intracomunitar din România trebuie echipate cu tahografe inteligente de tip 2 până la 31 decembrie 2024.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția că, începând cu această dată, nerespectarea acestei reglementări poate conduce la pedepse severe, inclusiv închisoare de până la un an și amenzi substanțiale.

Potrivit informațiilor furnizate de UNTRR, în Germania, absența tahografului inteligent de versiune 2 este considerată o încălcare gravă. În Franța, sancțiunile pot include o pedeapsă de până la un an de închisoare și amenzi de până la 30.000 de euro.

Conform datelor furnizate de UNTRR, până în luna septembrie, din cele aproximativ 185.000 de vehicule de transport marfă cu o greutate de peste 3,5 tone licențiate în România, doar 10.000 erau dotate cu noul tahograf inteligent de versiune 2. De asemenea, circa 17.000 de vehicule utilizau tahograful inteligent de versiune 1, în contextul în care aproximativ 60.000 dintre aceste autovehicule sunt folosite preponderent pentru transporturi intracomunitare.

Uniunea estimează că, chiar și cu o intensificare a ritmului de instalare a tahografului inteligent de versiune 2, până la sfârșitul anului, un număr suplimentar de 10.000 de vehicule ar putea beneficia de această echipare.

UNTRR subliniază că, în aceste condiții, o treime din flota destinată transporturilor intracomunitare riscă să nu fie echipată corespunzător, ceea ce ar putea împiedica accesul acestora la granițele României pentru a efectua operațiuni în alte state membre ale UE începând cu 1 ianuarie 2025.

„Dacă nu se extinde termenul, transportatorii rutieri români riscă să piardă accesul pe piața UE, întrucât doar autovehiculele dotate cu tahograful inteligent 2 vor putea efectua transporturi internaționale intracomunitare începând cu 1 ianuarie 2025 și cele cu tahograf inteligent 1 până în august 2025.

Nerespectarea acestei reguli poate duce la amenzi imense și sancțiuni complementare cum ar fi imobilizarea autovehiculului și tractarea lui până la cel mai apropriat atelier autorizat pentru schimbarea tahografului cu unul inteligent 2, probabil la costuri mult mai mari decât în cazul unei schimbări voluntare”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

camion, monitorizare, GPS, e-transport
SURSA FOTO: Dreamstime

60.000 de autovehicule au nevoie de retro-echipare cu tahografe inteligente 2

Analizele realizate de UNTRR indică faptul că, în transportul rutier internațional de mărfuri din UE, transportatorii români utilizează aproximativ 60.000 de vehicule în mod constant, la care se mai adaugă zeci de mii de autovehicule utilizate sporadic.

Cea mai mare parte a acestora va necesita reechiparea cu tahografe inteligente de tip 2 în următoarele trei luni.

UNTRR a subliniat că este necesar să se adopte măsuri urgente pentru a preveni blocarea accesului românilor pe piața UE. Aceștia solicită autorităților române și europene să extindă termenele prevăzute de Regulamentul 1054/2020 cu doi ani, astfel încât retro-echiparea să poată fi efectuată în cadrul inspecțiilor tehnice periodice ale tahografului.

În plus, UNTRR a cerut alocarea de fonduri europene pentru a acoperi costurile suplimentare legate de retro-echiparea vehiculelor cu tahografe inteligente de tip 2.

„Este nevoie de măsuri urgente! În acest context, UNTRR solicită autorităților române și europene măsuri urgente pentru a evita blocarea accesului românilor la piața UE:

1. Extinderea termenelor prevăzute de Regulamentul 1054/2020 cu doi ani, pentru a permite efectuarea retro-echipării în cadrul inspecțiilor tehnice periodice ale tahografului.

Reamintim că introducerea serviciului de autentificare a semnalului OSNMA la generația a 2 a tahografului inteligent, planificată inițial de Comisia Europeană pentru sfârșitul lui 2023, este încă în așteptare, ceea ce adaugã incertitudine și complexitate procesului de retro-echipare, precum și costuri suplimentare.

2. Alocarea de fonduri europene pentru acoperirea costurilor suplimentare asociate retro-echipării autovehiculelor cu tahografe inteligente 2.

Spania este singurul stat UE care are un program de-minimis pentru sprijinirea firmelor de transport în vederea retro-echipării cu tahograf inteligent 2, deși sunt mai multe state în care industria de transport rutier a solicitat un astfel de sprijin, inclusiv Romania și Polonia. UNTRR a solicitat încă din 2020 alocarea de fonduri europene pentru retro-echiparea cu tahograf inteligent 2 a flotelor transportatorilor rutieri români implicate în transporturi internaționale în UE.

Obligativitatea retro-echipării tuturor autovehiculelor utilizate în prezent, în transporturile intracomunitare, introdusă de Pachetul Mobilitate 1 este o măsură unică în istoria tahografului și, în general, în domeniul tehnic, la nivel european, în condițiile în care, anterior, toate obligațiile au vizat doar vehiculele nou-înmatriculate”, arată UNTRR.

camion, adblue
SURSA FOTO: Dreamstime

Doi producători privați de tahografe

UNTRR atrage atenția că impunerea obligației de a echipa toate autovehiculele cu noua variantă de tahograf în termen de trei luni ar putea genera numeroase probleme pentru transportatorii români.

„Deoarece în România, cei doi unici producători privați de tahografe din UE au doar câte un reprezentant unic, care fac regulile după bunul plac, îngrădind la maximum concurența și așa limitată la nivel european. De aceea, ne dorim ca autoritățile din România să își joace rolul de arbitru imparțial, corect, care să faciliteze îndeplinirea obligației legale de către transportatorii români”, conform Uniunii.

În același timp, UNTRR intenționează să solicite clarificări atât de la Comisie, cât și de la cei doi producători europeni care dețin exclusivitatea în furnizarea echipamentelor legale obligatorii. Organizația consideră că protecția excesivă a acestor reprezentanți la nivel național este complet nejustificată.

„Transportatorii români nu pot monta în România tahografe noi cumpărate din alte țări din UE, fără să plăteascã tributul reprezentantului local al unuia din cei doi producători de tahografe, abordare inexistentă în orice altă țară din UE”, mai acuză Uniunea.