Profitand de campaniile de presa care prezentau e-urile drept substante periculoase pentru sanatate, cateva societati s-au orientat catre comertul cu alimente ecologice. De la inceput trebuie subliniat ca produsele ecologice sunt cele care au un certificat de calitate si poarta pe ambalaj sigla organismului de certificare, si nu orice produs care se vinde sub denumirea de „natural”, „taranesc” etc.
In acest moment trei societati comercializeaza produse ecologice, fiind inca in stadiul de testare a pietei. „Primele demersuri le-am facut in luna august a anului trecut. In prima faza am importat trei sortimente de zahar cu care am testat piata. La patru luni de la primele importuri de zahar am decis sa marim numarul de produse, avand in plan pentru luna martie introducerea a peste 20 de alte produse, dintre care mai multe ceaiuri ecologice”, spune Radu Panait, director Natura Land. Incepand cu luna octombrie, in magazinele „La Fourmi” au aparut primele produse alimentare ecologice. „Inca din 1994 am incercat sa promovam aceste alimente, dar in acel moment s-a dovedit nerentabil, consumatorul roman nu detinea informatiile necesare care sa-l determine sa aleaga un astfel de produs. Totusi, in toamna anului trecut am simtit ca incepe sa existe o cerere. Din pacate destul de timida, asa ca am inceput iarasi sa importam. In acest moment avem peste 30 de astfel de alimente”, spune Abdallah Al Knatib, administratorul societatii. Pentru un supermarket cum este „La Fourmi”, alimentele ecologice pot crea chiar probleme. „Acestea sunt cu mult mai scumpe decat alimentele provenite din agricultura conventionala, iar daca apari in raft cu preturi mult mai mari, cumparatorul, neavand deocamdata informatiile necesare, te poate cataloga drept magazin cu preturi mari, existand riscul ca alta data sa te ocoleasca”, spune administratorul lantului de supermarketuri „La Fourmi”.
Pe piata romaneasca a alimentelor ecologice avem de a face cu o ciudatenie. Cu toate ca in Romania exista o productie importanta de alimente ecologice, afara de un singur sortiment de cascaval, tot ceea ce se vinde provine din import. „Aceasta productie are la baza investitii straine, astfel ca cei care intra in acest sistem semneaza contracte pentru intreaga productie care este exportata”, spune Abdallah Al Knatib. Aceasta pentru ca in Occident pretul raportat la cantitate este mult mai bun, existand deja o piata. In Romania sunt necesare investitii importante in promovare.
Un caz aparte pe aceasta piata il reprezinta magazinul „K life” din Piata Amzei. „Am deschis magazinul in octombrie anul trecut, urmarind sa avem un sector special pentru produsele alimentare ecologice. Din pacate, in acest moment, in rafturi avem numai doua astfel de produse: zahar si orez. Chiar daca cererea nu este foarte mare, incercam sa marim gama de produse, mizand tocmai pe o educare a consumatorului. Din pacate, suntem la mana importatorilor, pentru ca nu avem capacitatea de a rula cantitati mari care sa justifice import propriu, iar producatorii interni, cei care nu au exclusivitati la export, nu accepta livrari decat in cantitati foarte mari”, sintetizeaza Cristina stefan, administratorul magazinului „K life”.
In Uniunea Europeana, in anul 2002, piata alimentelor ecologice s-a ridicat la sase miliarde de dolari, cresterea medie anuala fiind cuprinsa intre 20 si 30%. In anul 2001, in UE peste 3,7 milioane hectare erau cultivate ecologic, ceea ce reprezenta 2,9% din suprafata agricola.
In Occident pretul alimentelor ecologice este, in general, cu 20-30 procente mai mare decat pentru cele conventionale, exceptie facand Germania, unde cererea de produse ecologice este deosebit de mare, ceea ce face ca preturile sa fie chiar duble in comparatie cu produsele conventionale. Aceasta este piata occidentala, total diferita de cea romaneasca, unde consumatorul abia acum descopera aceste produse. Spre deosebire de cumparatori, producatorii s-au orientat mai rapid, infiintand ferme specializate in productia ecologica. In consecinta, in 2002 au fost cultivate in acest sistem circa 43.000 de hectare asteptandu-se o crestere a suprafetelor cu o medie de 60% in fiecare an, astfel ca in 2007 in Romania sa avem recolte ecologice pe 350.000 ha.
Pretul sanatatii
Produs Pret productie conventionala Pret productie ecologica
Zahar 15.000 lei/kg 140.000 lei/kg
Orez 20.000 lei/kg 135.000 lei/kg
Cereale cu fructe 60.000 lei/300gr 148.850 lei/300 gr
Suc fructe 80.000 lei/l 152.400 lei/l
Fasole verde 20.000 lei/400 gr 45.800 lei/340 gr
Esential in agricultura Ecologica
Productia de alimente ecologice presupune:
· eliminarea fertilizatorilor si a amelioratorilor solului, pesticidelor, aditivilor alimentari, substantelor folosite in alimentatia animalelor, substantelor ajutatoare pentru pregatirea furajelor, produse pentru curatarea si dezinfectarea adaposturilor pentru animale;
· folosirea de seminte sau material vegetativ saditor obtinut prin metode de productie ecologica;
· eliminarea oricarei tehnologii poluante;
· integrarea cresterii animalelor in sistemul de productie a plantelor si produselor din plante;
· utilizarea restransa a resurselor energetice conventionale si inlocuirea acestora in mai mare masura cu produsele secundare refolosibile.
Pentru a trece de la agricultura conventionala la cea ecologica este nevoie de o perioada de conversie in care solul sau animalele sa fie ingrijite conform principiilor ecologice, dar productia obtinuta nu este certificata ecologic decat dupa scurgerea urmatoarelor perioade:
· 2 ani pentru culturile de camp anuale;
· 3 ani pentru culturile perene si plantatii;
· 2 ani pentru pajisti si culturi furajere;
· 12 luni pentru vite de carne.
Eticheta indica in mod obligatoriu urmatoarele:
· numele si adresa producatorului sau prelucratorului;
· denumirea produsului, inclusiv metoda de productie ecologica utilizata;
· numele si marca organismului de inspectie si certificare;
· interzicerea depozitarii in acelasi spatiu a produselor ecologice alaturi de alte produse.