la 1 ianuarie 2005. Pana acum, firmele au fost obligate timp de doi ani sa cotizeze minimum 0,5%, din fondul de salarii al angajatilor, pentru constituirea Fondului de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, fara sa primeasca despagubiri in cazul producerii evenimentului asigurat. Pentru a beneficia de plata unor daune, angajatorii si-au asigurat, totusi, personalul la diverse societati private. Acest fapt a fost posibil datorita existentei prevederilor din Codul muncii – asigurarile pentru protectia muncii sunt obligatorii. Prin Codul fiscal se legifereaza si deductibilitatea primelor pentru asigurarile obligatorii, conditii in care toata lumea era fericita. Din 2005 insa, lucrurile se schimba. Plata catre Fond va continua si dupa toate probabilitatile vor incepe si platile despagubirilor in caz de accident. Deosebirea este data de faptul ca, prin intrarea in vigoare a Legii nr. 346/2002, firmele nu-si vor mai asigura angajatii decat la Casa Nationala de Pensii si Alte Asigurari Sociale (CNPAS), care primeste calitatea de angajator si este garantata de stat, conform articolului 8, aliniatul 1 din lege. In conditiile in care se cauta cu disperare masuri pentru introducerea asigurarilor private de sanatate pentru imbunatatirea serviciilor si pentru a nu mai fi scosi bani din buzunar pentru orice serviciu medical, statul revine in forta monopolizand integral piata asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale. In timp ce in intreaga lume se cauta parteneriate intre sectorul public si cel privat, in Romania se merge pe ideea monopolului de stat. Daca exista totusi angajatori care vor avea o mai mare incredere in sistemul asigurarilor private si vor dori sa-si asigure salariatii la societatile consacrate de asigurari (n.r.- de unde stiu ca pot incasa si daunele), salariatii sunt cei care vor avea surprize. Potrivit noii legislatii, o asigurare colectiva platita la un alt asigurator decat CNPAS este considerata avantaj salarial si este supusa impozitarii, pentru angajator, insa, cheltuiala este deductibila. Pare cel putin ciudata aceasta interdictie data de legislativ in privinta acestui tip de asigurare, cu atat mai mult cu cat exista un precedent al asigurarii auto obligatorii (RCA), unde nu exista un asigurator unic pentru toata piata. In cazul RCA, exista posibilitatea de a alege o anumita societate, un anumit tarif platit, anumite disconturi etc. In cazul accidentelor de munca insa nu va mai exista nici o optiune. Primele de asigurare vor fi clar intre 0,5% si 4% pe luna (adica intre 6% si 48% pe an), in conditiile in care acelasi tip de asigurare incheiat la un asigurator privat este cuprinsa intre 0,18% si 0,2% pe an. Despagubirile (in speranta ca CNPAS le va plati dupa ce se va declara clar accident de munca) se vor situa la patru salarii brute medii pe economie pentru deces din accident si 12 pentru invaliditate, in conditiile in care la asiguratorii privati despagubirile pentru astfel de evenimente pornesc de la 10.000 de euro. In plus, primele de asigurare platite de angajatori sunt revizuibile o data la patru ani. Care sunt avantajele acestei legi care se doreste una de protectie sociala? Caracterul de asigurare obligatorie ar putea reduce in timp numarul accidentelor de munca si asa foarte mare in Romania. Persoanele fizice insa, vor trebui sa se adreseze la Casele Teritoriale de Pensii pentru a-si primi despagubirile in cazul producerii acestor evenimente, daca au asigurare doar la CNPAS. Daca au si o asigurare suplimentara, in caz de accident sumele incasate vor fi mult mai mari si cu siguranta mai rapid inapoiate pagubitului, dar vor avea un impozit mai mare de platit catre stat. Pentru angajatori, aparitia acestei legi va mari si mai mult costurile fortei de munca si va mari impozitarea. Aplicarea cotei de prima (n.r.- mult mai piperata la stat decat in segmentul privat) la fondul total de salarii este un cost suplimentar, care, pana la urma, se intoarce tot impotriva angajatului. Este clar ca pentru a reduce la minimum posibil cota de impozitare pe salarii platita de angajatori, acestia vor retribui in continuare angajatii cu salariul minim pe economie in cartea de munca, fapt care va reduce nivelul pensiilor. O lege care in loc sa reduca fiscalitatea o mareste ofera o falsa protectie sociala. Posesorii de masini nu isi incheie RCA in proportie de 100%, chiar daca pot pierde certificatul de inmatriculare. Ce sanse exista pentru ca o firma cu zece angajati, retribuiti cu 200 de euro net pe luna, sa incheie aceasta asigurare obligatorie cu CNPAS si sa plateasca anual peste 1.000 de euro, in conditiile in care amenzile pentru ne-depunerea la timp a declaratiei sunt cuprinse intre doua si cinci milioane de lei?

Angajatul sub obladuirea CNPAS
· Despagubirile pentru deces din cauza unui accident de munca sunt de numai patru salarii medii brute pe economie si de 12 pentru invaliditate. La asiguratorii privati suma asigurata este mult mai mare, dar si impozitul pe salarii este mai mare
· Din cauza primelor foarte mari platite de angajatori CNPAS, fondul de salarii al societatilor comerciale va fi permanent micsorat.

Angajatori versus statul-rege
· Din cauza aplicarii cotei ridicate de prima de asigurare la fondul de salarii, cheltuielile cu forta de munca vor creste
· Cota de impozitare se mareste deoarece la contributiile traditionale (CAS, pensii, somaj etc) se adauga una referitoare la accidentele de munca
· Posibilitatea de a alege o forma de asigurare avantajoasa, prin care sa-si fidelizeze angajatii, dispare.