Într-un comunicat de presă transmis joi, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR) avertizează cu privire la proiectul de plafonare a tarifelor de referinţă la RCA.
Potrivit sursei citate, acesta nu este în concordanţă cu Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene şi cu legislaţia europeană incidentă în domeniul asigurărilor şi riscă să atragă deschiderea unei noi proceduri de infringement împotriva României în domeniul legislaţiei de profil.
Totodată, UNSAR mai subliniază faptul că prioritatea ar trebui să fie ” îndreptarea acelor aspecte din legislaţia naţională care au atras deja declanşarea procedurii de infringement împotriva României” și în niciun caz alte încălcări ale legislației.
„Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România a luat notă cu îngrijorare şi suprindere de propunerea legislativă depusă la Senat pe 15 noiembrie, care prevede modificarea Legii 132/2017 privind RCA, în sensul plafonării preţurilor RCA la tarifele de referinţă ale ASF – Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF). Proiectul, care menţionează că este bazat pe o serie de informaţii oferite de „conciliatori”, nu este în concordanţă cu Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene şi cu legislaţia europeană incidentă în domeniul asigurărilor, şi riscă să atragă deschiderea unei noi proceduri de infringement împotriva României în domeniul legislaţiei RCA.
Sursa citată mai precizează că varianta de calcul propusă în proiectul de plafonare a tarifelor RCA este incompletă, în contextul în care ”se menţionează o serie de cifre care nu se regăsesc în argumentaţie”.
Mai exact, UNSR subliniază faptul că nu se ia în calcul faptul că o societate de asigurare trebuie să suporte financiar, suplimentar despăgubirile în cazul unui accident.
Afirmaţia privind profiturile pe segmentul RCA este incorectă
„Mai mult, nu ia în considerare faptul că o societate de asigurare trebuie să suporte financiar, suplimentar faţă de despăgubirile plătite şi rezervele constituite (conform legislaţiei şi politicii interne de management al riscului) şi taxe de funcţionare, contribuţii la Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie, cheltuielile de distribuţie şi administrare, şi nu numai. Acelaşi calcul face referire la o daună medie pe clasa asigurărilor RCA de 8.000 lei.
Însă, conform Raportului ASF privind Evoluţia pieţei de asigurări în semestrul I 2021, dauna medie RCA în prima jumătate a anului s-a ridicat la 9.128 lei, iar dauna medie pentru vătămări corporale este 67.566 lei. Fireşte, orice operaţiune matematică subsecventă nu poate fi considerată a fi corectă. În expunerea de motive a proiectului se mai menţionează şi că profitul asigurătorilor pe linia RCA ar fi de 50%. Datele oficiale contrazic, însă, clar aceste afirmaţii. Astfel, indicatorii publicaţi de ASF privind rata daunei RCA arată că la fiecare 100 lei încasaţi din RCA, o companie de asigurări are nevoie, suplimentar, de încă cel puţin 9 lei pe care trebuie să îi aducă pentru a plăti daunele şi a constitui rezerve de daună adecvate”, susţin oficialii UNSAR.
În același timp, sursa citat mai precizează și că pe lângă rata daunei se mai adaugă și anumite taxe de funcționare, contribuţiile la Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie, precum şi cheltuielile de distribuţie şi administrare.
În acest context, UNSAR menționează că afirmaţia privind profiturile pe segmentul RCA este una incorectă, iar acest lucru este susținut și de faptul că doar 8 companii de asigurări din România sunt autorizate să vândă asigurări RCA în prezent, în ciuda numărului mare de vehicule înmatriculate anual.
„Astfel, rata combinată tehnică pentru RCA a ajuns în acest interval de timp la peste 142% (conform Raportului ASF privind Evoluţia pieţei de asigurări în semestrul I 2021, pag. 29) – adică acţionarii asigurătorului trebuie să vină cu bani pentru a susţine activitatea de asigurări RCA. Subliniem că orice valoare a ratei combinate tehnice de peste 100% arată că o companie de asigurări pierde bani din activitatea sa de bază, cea de subscriere (deci de preluare a unor riscuri).
Aşadar, afirmaţia privind profiturile pe segmentul RCA este una incorectă, fapt confirmat şi de faptul că doar 8 companii de asigurări din România din 28 sunt autorizate să vândă asigurări RCA în prezent, în condiţiile în care, deşi numărul vehiculelor înmatriculate în România a crescut de la an la an, numărul asigurătorilor interesaţi să practice această formă de asigurare s-a restrâns”, notează Uniunea.
În final, UNSAR îşi exprimă încrederea în Parlamentul României cu privire la modificările legislative. „Orice modificare legislativă va fi făcută cu respectarea legislaţiei europene în materie, a principiilor tehnice ce guvernează domeniul asigurărilor şi numai după o atentă analiză”.