Costurile de sănătate provocate de poluarea aerului din București sunt cele mai mari din Europa, ajungând la aproximativ 3.000 de euro pe persoană. Experții subliniază necesitatea implementării de Zone cu Nivel Scăzut de Emisii (ZNSE) până în 2025 pentru a îmbunătăți calitatea aerului.

Costuri de 3.000 de euro de persoană în București

Poluarea aerului este asociată cu o gamă largă de probleme de sănătate, inclusiv boli respiratorii cronice, boli cardiovasculare și cancer pulmonar. Organizația Mondială a Sănătății estimează că poluarea aerului cauzează anual aproximativ 7 milioane de decese premature la nivel global.

În București, costurile de sănătate provocate de poluarea aerului sunt de aproximativ 3.000 de euro per persoană, cel mai mare cost din Europa.

„Poluarea aerului este asociată cu o gamă largă de probleme de sănătate, inclusiv boli respiratorii cronice, boli cardiovasculare şi cancer pulmonar. Organizaţia Mondială a Sănătăţii estimează că poluarea aerului cauzează anual aproximativ 7 milioane de decese premature la nivel global. Costurile de sănătate provocate de poluarea aerului din Bucureşti sunt cele mai mari din Europa, de aproximativ 3.000 de euro.

Totodată, Agenţia Europeană de Mediu, anunţă că poluarea atmosferică rămâne în continuare principalul risc de mediu pentru sănătatea europenilor şi estimează că cel puţin 253.000 de decese din UE, în 2021, pot fi imputate expunerii la poluarea cu particule fine în suspensie (PM2,5) peste concentraţia de 5 micrograme/mc, recomandată de OMS”, menţionează sursa citată.

O cercetare realizată de 2Celsius și Ecopolis în 2023 a monitorizat nivelul dioxidului de azot (NO2) în 21 de locații din București. S-au înregistrat depășiri ale pragurilor limită impuse de legislație în șase puncte. NO2, un gaz rezultat din traficul rutier, activitățile industriale și producerea energiei electrice, afectează sănătatea umană, provocând în special afecțiuni respiratorii.

masini noxe poluare mașinile pe benzină și motorină
SURSA FOTO: Dreamstime

Propunerea de implementare a Zonelor cu Nivel Scăzut de Emisii

Bucureștiul se confruntă de ani de zile cu o criză de mobilitate, orașul fiind sufocat de mașini și emisiile acestora. Mihai Stoica, directorul executiv al 2Celsius, a explicat că zonele de emisii reduse sunt una dintre cele mai eficiente modalități de a îmbunătăți calitatea aerului în orașe.

Aceste zone trebuie implementate pe întreaga suprafață a orașului și trebuie să fie susținute de o rețea funcțională și densă de monitorizare a calității aerului.

Organizația de mediu 2Celsius a prezentat o propunere de implementare a ZNSE în raportul privind arderile de deșeuri și alte materiale valorificabile în București și Ilfov, elaborat de Ecopolis și AerLive în 2021.

Zonele cu Nivel Scăzut de Emisii, conform Legii 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, reprezintă arii urbane delimitate în care accesul vehiculelor este restricționat sau reglementat în funcție de nivelul emisiilor poluante pe care acestea le generează.

Scopul este de a reduce poluarea atmosferică și fonică

Scopul principal al ZNSE este de a reduce poluarea aerului și poluarea fonică, promovând un mediu mai sănătos pentru locuitori și contribuind la îmbunătățirea calității vieții în orașe. În aceste zone se încurajează utilizarea mijloacelor de transport mai puțin poluante, cum ar fi vehiculele electrice, bicicletele sau transportul public ecologic.

Autoritățile locale sunt responsabile pentru delimitarea și gestionarea acestor zone, având libertatea de a stabili regulile specifice în funcție de necesitățile și particularitățile fiecărui oraș.