Începând cu 1 ianuarie 2025, salariul minim în agricultură și industria alimentară va crește la 4.050 de lei, aliniindu-se nivelului stabilit pentru salariul minim brut pe economie. În prezent, în sectorul agricol salariul minim este de 3.436 de lei.
Totodată, salariul minim în construcții va rămâne la nivelul de 4.582 de lei. Aceste modificări au fost incluse în ultima versiune a Ordonanței „trenuleț”, aprobată în ședința de guvern de luni.
Salariul minim în agricultură și industria alimentară va crește
Salariul minim în agricultură și industria alimentară va ajunge la 4.050 de lei din 2025, reprezentând o creștere semnificativă față de nivelul actual de 3.436 de lei.
În schimb, salariul minim din construcții va rămâne neschimbat, la 4.582 de lei, marcând o stabilitate în acest sector. Aceste modificări reflectă intenția Guvernului de a ajusta nivelurile salariale în funcție de dinamica economică și de necesitățile sectoarelor strategice.
Pe lângă ajustările salariale, ordonanța introduce o serie de măsuri fiscale majore care vizează creșterea veniturilor bugetare, spun cei de la profit.ro.
Printre acestea se numără impozitul pe dividende, care va urca de la 8% la 10%, eliminarea facilităților fiscale pentru IT, agricultură, construcții și industria alimentară, precum și scăderea pragului pentru microîntreprinderi la 250.000 de euro în 2025 și ulterior la 100.000 de euro în 2026.
Aceste măsuri, alături de revenirea taxei pe stâlp, sunt de așteptat să aibă un impact semnificativ asupra mediului de afaceri și economiei în ansamblu.
Textul modificat în ședința de Guvern al secțiunii din OUG trenuleț
Mai jos, textul modificat în ședința de Guvern al secțiunii din OUG trenuleț care vizează măsuri fiscale:
Art. LXIV – – Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 43, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(2) Impozitul pe dividende se stabilește prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române. Impozitul pe dividende se declară și se plătește la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se plătește dividendul.”
2. La articolul 47 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:
”c) a realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;”
3. La articolul 47 alineatul (1), litera f) se abrogă.
4. La articolul 51, după alineatul (1), se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:
”(1^1) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) lit. b) pct. 2., începând cu 1 ianuarie 2025, se au în vedere, după caz, și activitățile, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN: 6210 – Activități de realizare a softului la comandă (software orientat client), 6290 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5611 – Restaurante, 5612 – Activități ale unităților mobile de alimentație, 5622 – Alte servicii de alimentație n.c.a..”
5. La articolul 52, alineatele (1) și (5^1) se modifică și vor avea următorul cuprins:
”(1) Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit această limită, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice prevederile prezentului titlu.
(…)
(5^1) În cazul microîntreprinderii care, în cursul anului, se găsește în situația prevăzută la art. 47 alin. (1^1), suplimentar față de regulile prevăzute la alin. (5), limita fiscală privitoare la plafonul de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, prevăzută la alin. (1), se verifică luând în calcul veniturile acesteia cumulate cu veniturile întreprinderilor legate.”
Alte articole din textul OUG
6. La articolul 54, după alineatul (2), se introduc două noi alineate, alin. (3) și (4), cu următorul cuprins:
”(3) Pentru anul fiscal 2025/2026, limita veniturilor realizate, reprezentând echivalentul în lei a 250.000 euro respectiv echivalentul în lei a 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, se verifică pe baza veniturilor realizate de către persoana juridică română la data de 31 decembrie 2024, respectiv la data de 31 decembrie 2025. Condiția referitoare la ponderea veniturilor din consultanță și/sau management în veniturile totale, de la data de 31 decembrie 2024, nu se aplică pentru calculul limitei de 250.000 euro.
(4) Începând cu 1 ianuarie 2025, în aplicarea prevederilor art. 48 alin. (2^2), se au în vedere, după caz, și activitățile corespunzătoare codurilor CAEN: 5611 – Restaurante, 5612 – Activități ale unităților mobile de alimentație, 5622 – Alte servicii de alimentație n.c.a..”
7. La articolul 60, pct. 2, 5 și 7 se abrogă.
8. Articolul 60^1 se abrogă.
9. La articolul 97, alineatul (7), se modifică și va avea următorul cuprins:
” (7) Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câștigul obținut ca urmare a deținerii de titluri de participare definite de legislația în materie la organisme de plasament colectiv se impozitează cu o cotă de 10% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligația calculării și reținerii impozitului pe veniturile sub formă de dividende revine persoanelor juridice, odată cu plata dividendelor/sumelor reprezentând câștigul obținut ca urmare a deținerii de titluri de participare de către acționari/asociați/investitori. Termenul de virare a impozitului este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se face plata. În cazul dividendelor/câștigurilor obținute ca urmare a deținerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost plătite acționarilor/asociaților/investitorilor până la sfârșitul anului în care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende/câștig se plătește până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor distribuirii. Impozitul datorat se virează integral la bugetul de stat.”
Articole abrogate și alte articole
10. Articolul 138^1 se abrogă.
11. Articolul 138^2 se abrogă.
12. Articolul 138^4 se abrogă.
13. Articolul 138^5 se abrogă.
14. La articolul 146, alineatele (5) și (5^6) se modifică și vor avea următorul cuprins:
”(5) Calculul contribuției de asigurări sociale datorate de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum și de către instituțiile prevăzute la art. 136 lit. d) – f) se realizează prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a) asupra bazelor lunare de calcul prevăzute la art. 139, art. 143 – 145, după caz, în care nu se includ veniturile prevăzute la art. 141 și 142.
(…)
(5^6) Contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, calculată potrivit alin. (5), nu poate fi mai mică decât nivelul contribuției de asigurări sociale calculate prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a) asupra salariului de bază minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.”
15. La articolul 224 alineatul (4), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:
„b) 10% pentru veniturile din dividende prevăzute la art. 223 alin. (1) lit. a);”
16. La articolul 498, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea urmatorul cuprins:
” (1) Impozitul pe construcții se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX. Intră sub incidența acestor prevederi și valoarea clădirilor din parcurile industriale, științifice și tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri. În situația construcțiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrative-teritoriale impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/ folosință cu titlu gratuit/închiriere.
(2) În situația în care, în cursul anului curent, se înregistrează operațiuni de majorare sau diminuare a valorii construcțiilor menționate la art. 497, impozitul pe construcții calculat potrivit alin. (1) nu se recalculează. Aceste modificări sunt luate în considerare pentru determinarea impozitului pe construcții datorat pentru anul următor.
(3) Termenii de plată sunt 30 iunie și 30 octombrie.”
Pentru mai multe modificări, puteți citi informații pe pagina Guvernului.