Marii producători trebuie să vândă mai multe mașini electrice

În prima jumătate a anului 2024, industria auto europeană s-a confruntat cu o problemă majoră. Încetinirea creșterii pieței pentru automobile electrice și hibride plug-in (PHEV) pune în pericol respectarea obiectivelor de emisii impuse de Uniunea Europeană.

Raportul Data Force relevă o creștere alarmantă a emisiilor de CO2, depășind nivelurile din întregul an 2023. Această situație este agravată de o creștere semnificativă a vânzărilor de vehicule, în ciuda unei scăderi a vânzărilor de mașini electrice și PHEV, scrie profit.ro.

Ford și VW Group riscă amenzi considerabile

În prima parte a acestui an, vânzările de automobile în Europa au crescut cu 243.000 de unități, în timp ce numărul mașinilor electrice și PHEV vândute a scăzut cu aproximativ 9.000 de unități. Această combinație a dus la o majorare substanțială a emisiilor medii ale flotelor vândute de marile companii auto. Astfel, producătorii mari, cum ar fi Ford și VW Group, sunt în prezent la limita țintelor de emisii pentru 2024 și riscă amenzi considerabile pentru nerespectarea normelor stricte din 2025.

Problema se amplifică odată cu apropierea anului 2025, când țintele de emisii devin și mai restrictive. În prezent, doar câteva companii, precum Geely (care deține Volvo) și SAIC (care deține MG), îndeplinesc cerințele pentru 2025. Alte mari mărci, precum Toyota și BMW, vor trebui să facă ajustări semnificative pentru a reduce emisiile medii de CO2. Producători precum VW Group și Ford, cu vehicule mai grele decât media, se confruntă cu provocări suplimentare în atingerea obiectivelor lor pentru anul următor.

ford
Ford/SURSA FOTO: Dreamstime

S-a cerut modificarea limitelor de emisii

Legea Uniunii Europene stipulează că țintele de emisii pentru fiecare producător sunt bazate pe greutatea medie a flotei vândute. Astfel, mărcile care vând SUV-uri și vehicule mari au ținte mai ridicate comparativ cu cele care oferă mașini mai ușoare, cum ar fi Dacia. În cazul în care producătorii nu respectă aceste ținte, amenzile pot fi extrem de costisitoare: 95 de euro per vehicul pentru fiecare gram de CO2 emis peste limita stabilită. În 2021, amenzile pentru depășirea țintelor au ajuns la 550 de milioane de euro.

În fața acestei situații, mai mulți lideri din industrie, inclusiv Oliver Blume de la VW Group și Luca de Meo de la Renault, au solicitat ajustări ale limitelor de emisii, invocând dificultățile actuale ale pieței de automobile electrice. Unele companii, precum VW, consideră posibile asocieri (pooling) cu producători de mașini electrice pentru a evita amenzile, dar acest lucru implică și costuri considerabile.

Pentru a îndeplini țintele de CO2, Data Force estimează că un constructor auto fără mașini full-hibrid ar avea nevoie de aproximativ 37% mașini electrice și PHEV în vânzări. În contrast, un producător cu o pondere de 55% în vânzările de full-hibrid ar avea nevoie de doar 23% BEV și PHEV. În prezent, soluțiile posibile pentru constructori includ eliminarea motorizărilor cu emisii ridicate și reducerea prețurilor la vehiculele electrice, uneori chiar dincolo de pragul de rentabilitate, pentru a compensa posibilele amenzi.

De asemenea, se poate anticipa o creștere semnificativă a prețurilor pentru mașinile cu motorizări pe combustie, ca o măsură de a încuraja clienții să opteze pentru vehicule electrice.

Cota autoturismelor complet electrice în Europa a scăzut ușor în primele șase luni ale anului 2024, atingând 13,3%, de la 13,8% în 2023, marcând prima scădere în ultimii opt ani.