Se pregătește o nouă bătălie din războiul prețurilor pe piața auto

Criza prin care a trecut industria auto mondială a dat naștere unui război al prețurilor care, în ciuda declarațiilor de neagresiune din ultima perioadă, are șanse să continue în 2011.

Speriați de scăderea drastică a vânzărilor din ultimii trei ani, producătorii și comercianții de mașini caută în continuare soluții pentru a atrage cât mai mulți clienți. Iar factorul determinant în orice perioadă critică este prețul.
Conform „Car Price Report“, document publicat anual de Directoratul Competiție al Comisiei Europene, în 2008 prețul mediu al mașinilor comercializate pe bătrânul continent a scăzut cu 3,1%, iar în 2009 cu încă 0,6%. Și pentru anul trecut analiștii estimează o reducere a prețurilor, cu 2,2%, ceea ce înseamnă că, în perioada 2008 – 2010, scăderea cumulată a prețului real a fost de 5,9%.
Raportul CE menționează că, în România, după creșterea de 3,7% a prețurilor din 2008 a urmat una dintre cele mai mari scăderi din întreaga UE. Astfel, în 2009, prețul mediu real a scăzut la noi cu 10,1%.
Mașini mai ieftine și în 2011
Vicepreședintele executiv al PSA Peugeot Citroën, Jean-Marc Gales, a declarat recent că și în acest an prețurile vor scădea, în medie cu încă un procent, în timp ce unii analiști vorbesc de reduceri chiar mai mari, cuprinse între 2% și 3%.
La aceste cifre trebuie adăugate și discounturile aplicate mascat de către producători și comercianți prin modele speciale, oferte temporare desfășurate pe unele piețe sau de către unii dealeri, precum și campaniile derulate de unele mărci care mizează pe atragerea clienților prin servicii postvânzare optimizate, precum garanție extinsă, revizii gratuite sau anumite piese de schimb ori lucrări de reparații la prețuri mai mici.
Puțini sunt însă cei care și recunosc că întreaga industrie se află în plin război al prețurilor, însă poziționarea din punctul de vedere al prețurilor a fiecărui model nou arată destul de clar că mulți preferă să își protejeze sau chiar să își majoreze cota de piață prin așa-numitele oferte de lansare, care duc vehiculul abia prezentat la un preț cu doar câțiva euro sub cel al concurentului direct.
Nu mai e un secret pentru nimeni că, atâta timp cât piața se afla într-o creștere accelerată, astfel de inițiative erau inexistente, ba chiar elementul de noutate atrăgea după sine prețuri mai mari.

Între ciocan și nicovală
Este greu de estimat ce se va întâmpla cu prețul mașinilor în 2011, mai ales dacă avem în vedere că presiunea devine tot mai mare din cauza costurilor ridicate ale materiilor prime. În mod normal, când aluminiul, cauciucul sau orice alt component major din alcătuirea unei mașini se scumpește ar trebui să aibă loc majorări ale prețului final.
Cu toate acestea, producătorii sunt conștienți că vor fi nevoiți să absoarbă o mare parte din aceste costuri, pentru că piața nu este dispusă să le accepte. Pe de altă parte, multe mărci de renume se află deja la limita profitabilității și, cel puțin declarativ, nu sunt dispuse să intre în războiul prețurilor.
„Nu cred că pot fi scoase din calcul discounturile doar pentru că ești producător major. Dar, așa cum ați văzut anul trecut, noi nu vom reduce prețul până la nivelul autodistrugerii, acolo unde a urmări majorarea cotei de piață nu mai are sens“, a declarat Stephen Odell, șeful diviziei europene a Ford.
Și analiștii companiei de consultanță JATO sunt de părere că 2011 va fi un nou an dificil, dar observă un lucru extrem de interesant: „Discounturile sunt tot mai greu de urmărit, pentru că mulți le ascund în bonusuri mai puțin vizibile, precum garanții extinse, servisare gratuită sau ediții speciale. Mărcile încearcă să fugă de reducerile directe de preț pentru a-și proteja valoarea mașinilor pe piața second-hand“, explică Gareth Hession, vicepreședinte JATO.

Început de an cu discounturi în România
Pe piața autohtonă, războiul prețurilor este la fel de vizibil ca și în alte state europene. Multor mașini ale căror prețuri normale depășesc 30.000 de euro li s-au aplicat reduceri care depășesc 3.000 de euro. Și pentru mașinile între 10.000 și 20.000 de euro pot fi găsite discounturi importante.
Astfel, importatorul Volkswagen vinde Golf Edition la un preț de 14.114 euro, în timp ce varianta de bază, Trendline, costă fără discount 15.841 euro. Și varianta Authentique a Renault Fluence (1.6-16V – 110 CP) are un discount de 1.800 de euro, ducând prețul final la doar 12.800 de euro. Octavia Classic (1.4 MPI – 80 CP), care are un preț de catalog de 14.368 de euro, se vinde la ofertă cu doar 11.991 euro.
Ofertele celor de la Fiat se axează, la acest început de an, pe modelele aflate în stoc încă de anul trecut. Astfel, un Fiat Bravo „serie 1 – 2010“ Active 1.4-90CP, care conform catalogului ar trebui să aibă un preț de 14.380 de euro, poate fi achiziționat la ofertă doar cu 12.980 de euro.
Recunoscut oficial sau nu, războiul prețurilor există. Benefic în primă instanță pentru clienții de mașini noi, acesta se răzbună mai apoi prin prețul obținut la revânzarea pe piața second-hand. Cu cât o mașină nouă este achiziționată la un preț mai mic, cu atât mai puțin va putea obține posesorul său la revânzare, fapt ce îl poate împiedica apoi să acceadă la următorul vehicul nou.


Ne așteptăm ca producătorii să fie foarte activi și în acest an în privința strategiilor menite să susțină vânzările.

Gareth Hession, vicepreședinte JATO