Contribuția CfD, noua taxă pregătită de statul român

Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a comunicat că a finalizat elaborarea legislației secundare referitoare la Contribuția CfD. Această taxă taxă ce urmează să fie suportată de toţi consumatorii de energie electrică din România. Veniturile provenite din această taxă vor fi direcționate către modernizarea sistemelor de producție a energiei electrice verzi, printre alte scopuri.

Potrivit economica.net, actul normativ prevede că ”pentru aplicarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferenţă, pentru producţia de energie prin tehnologii cu emisii reduse de carbon, fondurile necesare se constituie prin încasarea lunară/trimestrială, de către Contrapartea CfD, a contribuţiei CfD, de la toţi furnizorii consumatorilor finali de energie electrică din România”.

Contractul pentru diferență (CfD) a fost pus în dezbatere publică de către ANRE la sfârșitul lunii trecută. Mai târziu, spre finalul anului 2024, vor fi organizate două licitații, una pentru 1.000 MW în sectorul energetic eolian și alta pentru 1.000 MW în cel fotovoltaic, care vor primi sprijin prin intermediul mecanismului contractului pentru diferență.

Prin această schemă, statul român își propune să instaleze 5.000 MW noi în energiile regenerabile, iar schema CfD va fi implementată pe o perioadă de 15 ani. Astfel, pe parcursul acestui interval, investitorii care aduc proiecte noi vor avea garanția că pot obține un preț fix din partea statului. Dar ce reprezintă mai exact Contractul pentru Diferență?

Ce este Contractul pentru Diferență

Conform legislației, Contractul pentru Diferență (CfD) este un acord între un investitor și un broker CfD, prin care se tranzacționează diferența de valoare a unui produs financiar, cum ar fi titluri de valoare sau derivate, între momentul deschiderii și închiderii contractului. Practicienii din domeniu, de fapt, descriu CfD-ul ca fiind o strategie avansată de tranzacționare utilizată de comercianții cu experiență.

Sursa citată mai precizează că în urmă cu 10 ani, China a abordat România în domeniul nuclear cu această metodă. Oficialii de la Beijing au exprimat interesul de a construi reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă folosind tehnologie proprie. Înțelegând că ar înregistra pierderi financiare, experții chinezi au propus încheierea unui Contract pentru Diferență (CfD), astfel încât diferența necesară investiției să fie acoperită de statul român pe o perioadă extinsă de timp.

În același timp, guvernul român ar apela la cetățeni, care ar suporta această taxă pentru a acoperi cheltuielile necesare investiției. România a obținut recent aprobarea Comisiei Europene pentru a finanța, într-o primă etapă, Contractul pentru Diferență (CfD) cu fonduri europene, în valoare de 3 miliarde de euro din surse nerambursabile.

Cu toate acestea, autoritățile de la București sunt îngrijorate că acești bani s-ar putea dovedi insuficienți, iar diferența ar putea fi suportată de către consumatori.

“Contravaloarea Contribuţiei CfD este suma exprimată în lei, plătită de către consumatorii de energie electrică din România, este colectată de către furnizorii de energie electrică activi pe piața cu amănuntul de energie electrică din România, respectiv de producătorii de energie electrică care alimentează locuri proprii de consum şi/sau furnizează energie electrică consumatorilor racordaţi la barele centralelor.

Această contravaloare este virată în fondul de lichiditate CfD, în conformitate cu prevederilor art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 privind aprobarea cadrului general pentru implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin Contracte pentru Diferență pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon”, se arată în proiectul ANRE.