România ar fi foarte aproape de a pierde o companie strategică. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a schimbat ilegal administratorii Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime, conform newsweek.ro.
Portul Constanţa, aproape de a fi vândut
Dar asta nu e tot. Se pare că Fondul Proprietatea, în calitate de acționar minoritar, a votat cu o zi înainte de convocarea Adunării Generale a Acționarilor, mai spune sursa citată. Toate aceste mişcări ar fi însă cu bătaie lungă. S-ar dori privatizarea Portului Constanța.
Convocarea, semnată ilegal de Cătălin Drulă?
Ministerul Transporturilor, sub semnătura ministrului Cătălin Drulă, a convocat ilegal Adunarea Generală a Acționarilor a Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime pentru a-i revoca din funcție pe administratorii înainte de expirarea contractelor de mandat valabile până în aprilie 2022.
Totul s-a întâmplat deşi ministrul nu are atribuții în Guvernanță Corporativă, care reglementează activitatea Portului Constanța.
Dacă ministrul Cătălin Drulă dacă voia să convoace Adunarea Generală a Acționarilor, trebuia să solicite acest lucru Consiliului de Administrație care, la rândul lui, să convoace Adunarea Generală a Acționarilor și să-i transmită subiectele incluse pe ordinea de zi.
„Ministrul nu are nici un fel de prerogativă pe Ordonanța 109, care se aplică cu celeritate. E un abuz tot ceea ce a făcut el”, spun specialiștii în administrarea companiilor de stat.
Dar asta nu e tot. La ședință nu a fost convocat președintele Consiliului de Administrație și nici un alt membru cu mandat.
Pe 15 aprilie 2021, la ora 09.29, a fost trimis convocatorul de la ministrul Drulă, care la rândul lui i-a cerut Gabrielei Murgeanu să participe la ședință, dar aceasta nu avea un mandat în acest sens de la Elena Petrașcu, președintele AGA.
Pentru ședința convocată pe 15 aprilie 2021, Fondul Proprietatea a votat prin corespondență pe 14 aprilie, la ora 15.56.
Fondul Proprietatea s-a abținut de la revocarea administratorilor, la numirea unor noi membri provizorii în CA, stabilirea indemnizației fixe, aprobarea formei și conținutul contractului de mandat și la mandatarea reprezentanților acționarului majoritar să semneze contractul de mandat cu membrii provizorii.
A votat însă „pentru” împuternicirea Directorului General să înregistreze hotărârea AGA. „Procedura nu a fost respectată absolut deloc. Acționarul minoritar a votat un convocator despre care președintele Consiliului de Administrație a fost informat a doua zi. Este halucinant ce se întâmplă”, a spus o sursă din cadrul companiei.
În urmă deciziei ministrului Cătălin Drulă au fost schimbați administratorii Ghiorghe Bătrînca, Mircea Burlacu, Elena Petrașcu și Daniela Șerban.
Acestora li s-au reproşat două rapoarte de ale Corpului de Control al Ministrului Transporturilor din 2019 și 2020. Acțiunile de control din 2019 au fost făcute în urma unei sesizări făcute de asociația Port Business Community, care a contestat în instanță o Hotărâre AGA și a cărei acțiune a fost declarată inadmisibilă de instanță.
Mai mult, rezultatele controlului din 2019 nu au fost depuse și înregistrate și la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime. „Nimeni nu știe de acest control, cum s-a efectuat și cine. Documentul nu apare în registrul companiei de stat”, spun sursele.
„Invocarea neîndeplinirii indicatorilor de performanță nu poate fi aplicată doar împotriva unor membri ai CA, ea trebuia aplicată tuturor membrilor inclusiv reprezentantului Fondului Proprietatea. Cu toate acestea, au fost schimbați doar patru din cei șapte membri”, mai spus sursele, conform newsweek.ro.