Guvernul Ciolacu a pregătit o primă variantă a OUG pentru plafonarea adaosului comercial

Guvernul României a pregătit o primă variantă a unui proiect de Ordonanță de Urgență (OUG) pentru plafonarea adaosului comercial la produsele agricole și alimentare, dar și la îngrășăminte, furaje și pesticide.

Adoptarea acestei OUG are rolul de a crea un cadru de reguli care să protejeze consumatorii de creșterile excesive ale prețurilor și să asigure o ofertă stabilă de produse alimentare. Pentru a garanta hrana pentru populație, a menține și a crește numărul de locuri de muncă și a asigura securitatea alimentară, este urgent să reglementăm aceste aspecte, conform textului OUG.

Măsurile de limitare a prețurilor și de transparență vizează prevenirea scăderii cererii și evitarea unor posibile probleme pe piața alimentară din România.

Măsurile-cheie

Pentru a reduce efectele negative asupra pieței și consumatorilor, această OUG introduce mai multe măsuri care limitează marja de profit și stabilesc reguli stricte pentru vânzarea produselor afectate.

Începând cu acest proiect, adaosul comercial (cât de mult pot comercianții să adauge la prețul de cumpărare) va fi limitat la maximum 10% pe tot lanțul de distribuție. Aceasta se va calcula pe baza prețului de achiziție plus cheltuielile comercianților. În magazinele care vând cu amănuntul și în cele tip cash & carry, adaosul comercial nu va putea depăși 20%. Această limită include și reducerile de preț, cum ar fi remizele și risturnele.

magazin supermarket cumparaturi
SURSA FOTO: Dreamstime

Un alt aspect important al ordonanței este că, pe durata aplicării acesteia, nu vor mai fi permise reducerile comerciale și financiare pentru produsele vândute în funcție de cantitate sau termenul de plată. Aceste măsuri sunt menite să prevină fluctuațiile artificiale de preț și să ofere mai multă transparență pe piață.

Comercianții sunt obligați să afiseze pe raft prețurile atât pentru produsele sub marca proprie, cât și pentru cele ale producătorului, atâta timp cât au aceleași caracteristici și gramaj. De asemenea, pentru fiecare categorie de produse alimentare, comercianții vor putea să aloce maximum patru locuri pe raft.

Pentru produsele agricole și alimentare care intră în România și nu sunt procesate, adaosul comercial va fi limitat la maximum 5% din prețul de achiziție.

Unitățile care emit tichete de masă, cadou sau sociale (inclusiv cele din Programul Sprijin pentru România) pot aplica comercianților un comision de maximum 2% atunci când tichetele sunt folosite pentru a cumpăra produse agricole și alimentare, fie că sunt electronice sau pe suport de hârtie.

Firmele vor trebui să adauge pe etichetele produselor eticheta „produs românesc” pentru cele care respectă cerințele legale și eticheta „fabricat în România” pentru produsele produse efectiv în țară.

Sancțiuni

Distribuitorii și comercianții pot primi amenzi de până la 2.000.000 de lei sau până la 5% din venitul anual dacă nu respectă limitele impuse pentru adaosul comercial.

Verificarea abaterilor și aplicarea amenzilor vor fi făcute de angajații Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) sau de către Consiliul Concurenței, care au autoritate să controleze aceste situații.