Creșterea limitei de viteză la 150 km/h este un risc calculat, iar autoritățile locale vor monitoriza atent impactul acestei măsuri asupra traficului, accidentelor și mediului. Dar oare ce țară europeană își asumă acest pas uriaș?
De ce unele țări reduc limită de viteză?
Siguranța rutieră – Studiile arată că viteza excesivă este un factor major în accidentele grave.
Reducerea emisiilor – O viteză mai mică înseamnă un consum mai eficient de combustibil și mai puțină poluare.
Fluidizarea traficului – Paradoxal, vitezele mai mici pot contribui la o circulație mai fluentă și la reducerea blocajelor.
Ce urmărește această inițiativă?
Impactul asupra siguranței – Se va analiza dacă o viteză mai mare crește numărul accidentelor sau dacă infrastructura existentă poate susține această schimbare.
Efectul asupra emisiilor – Se va compara consumul de combustibil și emisiile generate la 150 km/h față de limitele actuale.
Reacția șoferilor – Se va observa dacă această modificare influențează comportamentul rutier și disciplina în trafic.
Acest test ar putea deveni un precedent important, fie pentru relaxarea limitelor în alte state, fie pentru confirmarea tendinței de reducere a vitezei. Crezi că această măsură ar putea funcționa și în alte țări?
Cehia vrea 150 km/h la oră pe autostrăzi
Republica Cehă își propune să devină prima țară care va implementa o nouă limită de viteză, conform postului de televiziune ceh CT24. În prezent, autovehiculele pot circula cu o viteză maximă de 130 km/h pe autostrăzile din Cehia.
Totuși, vara aceasta se preconizează începerea unui test pentru o viteză maximă de 150 km/h. Noile semne de circulație urmează să fie instalate în lunile martie și aprilie, iar din luna iunie, viteza de 150 km/h va fi permisă pe autostrăzi.
Autoritățile au decis să implementeze această măsură doar pe tronsoane sigure, cu infrastructură modernizată și fără curbe periculoase.
De ce aceste autostrăzi?
D3 (Tábor – České Budějovice) – Un tronson relativ nou, cu infrastructură modernă.
D11 și D1 – Doar pe segmente care îndeplinesc criteriile de siguranță.
Limitele de viteză impuse pe autostrăzi în principalele țări europene
-Germania: 130 km/h (viteză recomandată)
-Belgia: 120 km/h
-Danemarca: 130 km/h
-Franța: 130 km/h (110 km/h în condiții umede)
-Marea Britanie: 112 km/h
-Croația: 130 km/h
-Austria: 130 km/h
-Elveția: 120 km/h
-Spania: 120 km/h
-Olanda: 130 km/h (doar între orele 19:00 și 06:00)
În plus, Franța impune o limită de viteză de 110 km/h pe autostrăzi atunci când carosabilul este umed, ceea ce poate surprinde șoferii neatenți. Pe de altă parte, în Germania, deși nu există o limită de viteză pe anumite porțiuni de Autobahn, șoferii pot fi trași la răspundere dacă sunt implicați în accidente cauzate de viteze excesive.
Principalele argumente pentru menținerea regulilor actuale
Divergențele în infrastructură – Autostrăzile din vestul Europei sunt, în general, mai bine întreținute decât cele din est, ceea ce influențează siguranța la viteze mari.
Factori climatici – Țările nordice au condiții meteorologice extreme, care impun restricții mai stricte.
Obiceiurile de conducere – În unele state, șoferii sunt obișnuiți cu un stil mai agresiv sau, dimpotrivă, mai precaut.
Chiar dacă o standardizare completă pare puțin probabilă, șoferii care călătoresc prin Europa trebuie să fie bine informați și să respecte limitele specifice fiecărei țări pentru a evita amenzile și eventualele probleme de siguranță.