Profesorii, evaluați anual printr-un sistem digital
O schimbare semnificativă se pregătește în sistemul de învățământ din România: profesorii vor fi evaluați anual printr-un sistem digital, iar performanțele excelente vor putea aduce venituri suplimentare.
Ministerul Educației lansează o nouă platformă online pentru evaluarea cadrelor didactice. Procesul de evaluare va include atât analiza rezultatelor obținute de elevi, cât și feedback-ul colectat de la colegii de cancelarie și conducerea unității de învățământ.
Scopul acestei inițiative este de a alinia mai eficient activitatea didactică cu recompensarea financiară, stimulând astfel performanța în rândul cadrelor didactice.
Măsura a fost adoptată la recomandarea Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și face parte dintr-un efort mai amplu de a îmbunătăți standardele educaționale și de a motiva profesorii prin recunoașterea concretă a performanțelor obținute la clasă.
Ministrul Educației, Daniel David, a precizat că autoritățile lucrează deja de câteva luni la dezvoltarea platformei digitale și a sistemului de evaluare.
„Am putea să avem această idee de indicatori care să aducă bonusuri şi resurse în plus, lucrăm la acest lucru, dar nu vreau să o leg de salariu, vreau să o leg de venituri suplimentare”, a spus acesta.

Premierul Marcel Ciolacu a afirmat că evaluările vor avea un impact direct asupra veniturilor profesorilor.
„Profesorii din România vor fi evaluați anual de pe o platformă online, cu analize ale performanței elevilor și feedback de la colegi și directori ai școlii, toate gestionate digital. Iar aceste evaluări vor influența direct salariul dascălilor. Scopul este ca plata profesorilor să fie corelată cu performanța actului de educație”, a afirmat el.
Unii profesori s-au arătat preocupați de posibilele riscuri
Chiar dacă noul sistem promite o abordare modernă și eficientă, unii profesori s-au arătat preocupați de posibilele riscuri, cum ar fi favorizarea anumitor cadre didactice sau apariția unor rivalități în cadrul cancelariilor. De asemenea, se subliniază necesitatea unor criterii clare și echitabile aplicabile la nivel național.
Directorul unui liceu, Daniela Orășanu, a subliniat că nu există standarde unice de evaluare, iar diferențele de performanță între liceele din diferite zone ale țării pot afecta notele. Ea a explicat că un elev venit dintr-un liceu dintr-o localitate mică ar putea avea un nivel de pregătire mai scăzut decât unul dintr-un liceu din centrul Bucureștiului, iar acest lucru presupune un efort considerabil pentru a-l ajuta să progreseze.
„Noi nu avem standarde unice de evaluare, nota 8 de la liceul din Paşcani să fie egală ca performanţa cu un liceu din centrul Bucureştiului. Elevul când vine în clasa a 9-a, el ar putea aibă un nivel de pregătire egal cu nota 5, ca să-l duc eu pe 7, e o muncă”, a avertizat aceasta.
Ovidiu Pânișoară, specialist în formarea cadrelor didactice, sprijină conceptul evaluării anuale, dar subliniază și posibilele efecte negative care ar putea apărea în urma implementării acestuia.
„Este o idee bună, dar nu ar trebui să se transforme într-o vânătoare de vrăjitoare, într-o lupă centrată de societate doar asupra profesiei didactice. Oamenii au teoria echității, or să se gândească ‘dar de ce să fiu evaluat la fel ca și colegul, care are poate condiții mai bune?’”, a spus el.
Sindicatele din învățământ consideră că prioritatea ar trebui să fie legea salarizării unitare, care ar putea stabili în mod clar criteriile necesare pentru acordarea bonificațiilor.