Tehnologia în exces dăunează în educație

Telefoane mobile, doar cu limită. Psihologii și specialiștii în educație atrag atenția asupra efectelor negative ale utilizării excesive a ecranelor în școli. Potrivit studiilor, elevii care petrec prea mult timp în fața dispozitivelor digitale prezintă probleme de concentrare și memorie.

„Manualele digitale oferă adesea doar o iluzie a învățării, fără a stimula gândirea profundă”, explică psihologul Mihai Copăceanu pentru Adevărul.

În Suedia, utilizarea excesivă a tehnologiei a fost identificată drept principala cauză a scăderii performanțelor elevilor. După 15 ani de promovare a digitalizării în școli, guvernul suedez a decis să revină la metodele tradiționale, alocând fonduri importante pentru achiziționarea de manuale tipărite.

Până acum, au fost investite 60 de milioane de euro în acest demers, iar în următorii ani se vor aloca încă 44 de milioane de euro.

Spania limitează accesul la tehnologie în școli

Și Spania a adoptat măsuri similare. Autoritățile din Madrid au decis să reducă utilizarea tabletelor și a calculatoarelor în școlile primare, pentru a combate efectele negative ale expunerii prelungite la ecrane. Elevii nu vor mai putea lucra individual pe dispozitive digitale, iar temele care implică utilizarea acestora vor fi interzise în afara orelor de curs.

Noua regulă, care va intra în vigoare în septembrie, prevede că timpul petrecut de elevi pe dispozitive electronice va fi limitat la maximum două ore pe zi.

Psihologii avertizează: „Excesul de tehnologie duce la dependență”

Specialiștii atrag atenția că expunerea excesivă la ecrane nu afectează doar performanțele școlare, ci și sănătatea mintală și fizică a copiilor.

„Dacă un elev petrece între patru și șapte ore la școală folosind dispozitive digitale, iar apoi alte șase-șapte ore acasă, riscul de dependență și de probleme cognitive crește semnificativ”, avertizează Mihai Copăceanu.

Telefoane mobile, doar cu limită. Oboseala, durerile de cap și dificultățile de concentrare sunt doar câteva dintre efectele negative ale utilizării excesive a tehnologiei. De asemenea, lectura pe ecran este mai obositoare decât cea pe hârtie și afectează capacitatea de reținere a informațiilor.

Scrisul de mână stimulează gândirea și memoria

Un alt aspect esențial subliniat de specialiști este importanța scrisului de mână în procesul de educație.

„Atunci când scriem de mână, ne folosim gândirea și imaginația. Spre deosebire de tastarea pe un ecran, scrisul pe hârtie ne ajută să asimilăm mai bine informațiile și să le reținem pe termen lung”, mai explică psihologul Mihai Copăceanu.

În timp ce Suedia și Spania fac un pas înapoi în digitalizare, România continuă să investească în tehnologie pentru educație. Rămâne de văzut dacă această strategie va aduce rezultatele dorite sau dacă și România va urma exemplul altor state europene, revenind la metodele tradiționale de predare.