CNAIR ia măsuri drastice pentru a evita tragediile rutiere la nivel național și pentru a-i încuraja pe șoferi să circule la viteză normală. Se are în plan reactivarea radarelor fixe, care aparțin Companiei Naţionale de Drumuri şi care nu sunt folosite de mai bine de 10 ani în contextul în care nu sunt omologate dar şi pentru că din legislaţie lipseşte termenul „viteza medie”.
Odată ce radarele vor fi reactivate, şoferii care vor depăşi viteza medie între două puncte de pe şosea vor fi amendaţi, de poliţie şi vor primi amenda acasă, în plic. În ceea ce privește zonele în care există astfel de radare, potrivit ultimelor informații, ele sunt nt instalate deja pe autostrăzile din România care au fost construite după 2010.
Pe cei aproape 1000 de kilometri de şosea de viteză sunt mai bine de 20 de astfel de sisteme, însă în prezent sunt folosite doar pentru supraveghere. Totodată, între Bucureşti şi Ploieşti, radarele fixe sunt încă din 2012, de când s-a deschis autostrada.
Cum funcționează radarele fixe
CNAIR precizează că radarele fixe sunt diferite de camerele de rovinietă şi fixează viteza medie a autoturismului.
„Radarul face întâi o poză maşinii când roțile din față ajung la primul senzor din asfalt. Apoi face a doua poză când maşina parcurge 2.5 metri, iar roțile din fața ajung la următorul senzor din asfalt. Sistemul calculează viteza medie între cele două puncte. Dacă depăşeşte viteza legală, amenda îi va fi trimisă proprietarului acasă, în plic”, anunță Pro Tv.
De menționat este faptul că în prezent, legislația din România nu definește clar termenul de viteză medie, iar acest lucru este o problemă pentru reactivarea radarelor.
Pentru ca radarele să poată fi reactivate și omologate, a fost creat un grup de lucru comun la Ministerul Afacerilor Interne şi Compania Naţională pentru Infrastructura Rutieră, iar scopul acestuia este dezvoltarea și extinderea sistemelor automate la nivel național.
Până în prezent nici MAI, dar nici CNAIR nu au anunţat un termen de finalizare până la care radarele fix vor deveni active. Amintim faptul că motivul acestei decizii îl reprezintă numărul din ce în ce mai mare al accidentelor mortale înregistrat eîn ultimii ani. În 2020, 812 persoane au murit într-un accident rutier, iar în 2021, numărul acestora a ajuns la 932 de morți.