ECC România a recuperat 385.000 de euro pentru consumatori în 2024
Centrul European al Consumatorilor din România (ECC România), o direcție în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a reușit să recupereze în 2024 aproximativ 385.000 de euro pentru consumatorii afectați de tranzacții transfrontaliere.
Această sumă este cu 8,7% mai mare față de 2023, confirmând eficiența sporită a instituției în soluționarea reclamațiilor.
„Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) – direcție în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, care instrumentează și soluționează pe cale amiabilă reclamații transfrontaliere – a recuperat pentru consumatori circa 385.000 euro, în anul 2024, cu 8,7 % mai mult față de anul 2023”, au transmis, joi, reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
O creștere semnificativă a solicitărilor
În anul 2024, ECC Romania a instrumentat peste 7.000 de solicitări, dintre care aproximativ 6.800 au fost primite de la consumatori români, iar peste 350 de cereri au venit din alte state membre ale Uniunii Europene, inclusiv Norvegia, Islanda și Marea Britanie. Numărul total de solicitări a crescut cu 7,5% față de anul precedent.
Reclamațiile au vizat în principal cinci domenii:
- 38% transporturi (aerian, rutier, feroviar, naval și închirieri auto);
- 20% îmbrăcăminte și încălțăminte;
- 10% produse și servicii diverse (servicii financiare, ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire personală);
- 10% mobilier și echipamente pentru gospodărie (electrocasnice, mobilă);
- 9% recreație și cultură (electronice, bunuri pentru sport, camping, concerte, muzee).
Reclamațiile privind transporturile, în topul solicitărilor
Domeniul transporturilor a generat cel mai mare număr de plângeri, cu precădere în transportul aerian. Deși ponderea solicitărilor privind anulările și întârzierile de zboruri a scăzut comparativ cu 2023, acesta rămâne principalul domeniu de reclamații, în special din cauza valului de plângeri din sezonul estival și din toamna târzie.
„Față de anul 2023, ponderea solicitărilor legate de serviciile de transport aerian (anulări sau întârzieri ale zborurilor) a înregistrat o scădere, acestea menținându-se în continuare în vârful topului domeniilor care generează reclamații ale consumatorilor, în principal din cauza valului de plângeri înregistrate în perioada sezonului estival, prelungit cu cel al toamnei, preferat, mai nou, ca perioadă de vacanță târzie, față de primăvară”, a precizat ANPC.
ANPC a remarcat o ușoară creștere a reclamațiilor legate de achizițiile online, mai ales pentru produse precum îmbrăcăminte, încălțăminte, mobilă, echipamente pentru gospodărie și bunuri din zona recreație și cultură. Aceste tendințe au fost mai vizibile în ultima parte a anului 2024.
Rolul ECC Romania în rețeaua europeană
ECC Romania este parte din Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net), care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE, plus Islanda și Norvegia.
Centrele oferă informații, consiliere și asistență gratuită consumatorilor cu probleme în tranzacțiile transfrontaliere. Aceste servicii sunt menite să asigure drepturile consumatorilor și să faciliteze soluționarea amiabilă a disputelor.