Se reformează din temelii sistemul de asistenţă socială! Ministerul Muncii schimbă regulile

ministrul muncii Simona Bucura Oprescu ministerul Muncii

SURSA FOTO: Facebook

Se reformează din temelii sistemul de asistenţă socială! Ministerul Muncii schimbă regulile. S-a terminat cu licenţele date din birou fără vreo verificare pe teren! S-a terminat cu licenţele provizorii prelungite la infinit!

Se reformează din temelii sistemul de asistenţă socială!

Ministerul Muncii reformează din temelii sistemul de asistenţă socială. Reprezentanții Ministerului Muncii au comunicat sâmbătă că sistemul de asistență socială va suferi o reformă semnificativă, deoarece pachetul legislativ aprobat de Guvern și trimis Parlamentului va impune schimbări esențiale.

Astfel, acordarea licențelor nu se va mai realiza din birouri, fără verificări pe teren, iar persoanele „misterioase” vor avea posibilitatea să observe activitatea din centre și să raporteze orice nereguli către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS).

„Se reformează din temelii sistemul de asistenţă socială! S-a terminat cu licenţele date din birou fără vreo verificare pe teren! S-a terminat cu licenţele provizorii prelungite la infinit! „Clienţii misterioşi” vor putea vedea ce se întâmplă în centre şi apoi vor anunţa ANPIS (Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială – n.r.). Beneficiarii nu vor mai putea fi ascunşi prin subsoluri şi plimbaţi dintr-un centru în altul pentru că întregul sistem va fi digitizat”, arată o postare de sâmbătă, pe pagina de Facebook a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Mai mult, beneficiarii nu vor mai putea fi ascunși în subsoluri și mutați dintr-un centru în altul, deoarece întregul sistem va fi supus digitalizării. Cei care încalcă legislația vor suporta consecințele legii penale, iar amenzile vor crește de cinci ori, atingând suma de 100.000 de lei.

Potrivit şefei de la Muncă, ONG-urile, cultele religioase, instituţiile de învăţământ, Avocatul Poporului şi societatea civilă, în ansamblul său, vor avea un rol mai puternic în aplicarea noii legislaţii care vizează sistemul de asistenţă socială.

„ONG-urile, cultele religioase, instituţiile de învăţământ, Avocatul Poporului şi societatea civilă, în ansamblul său, vor avea un rol mai puternic. Facem cu toţii echipă în sprijinul copiilor, vârstnicilor sau a celor cu dizabilităţi cazaţi în astfel de centre! Pachetul legislativ a ajuns în Parlament după ce a fost aprobat de Guvernul României”, scrie sursa menţionată.

Guvernul a aprobat, joi, proiectul de lege privind reforma sistemului de asistenţă socială

Aceasta permite retragerea „mult mai rapidă” a licenţei în cazul centrelor care nu respectă normele în vigoare, se arată într-un comunicat al Executivului.

Au fost simplificate multe dintre proceduri, debirocratizate etapele şi întărită funcţia de control efectiv în teren pe care o au inspectorii sociali.

„Noul cadru legal nu mai permite funcţionarea vreunui centru de asistenţă socială înainte de controlul temeinic în teren al inspectorilor, în cel mult 15 zile de la transmiterea cererii de licenţiere. Durata licenţei provizorii se reduce de la 12 luni la 3 luni, respectiv 6 luni pentru centrele fără cazare. De asemenea, licenţa provizorie se acordă o singură dată. Cei care doresc acreditarea vor fi consiliaţi gratuit de către reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS), astfel încât să cunoască toate obligaţiile pe care le au potrivit legislaţiei”, se arată în comunicatul Guvernului.

Prin urmare, în situația în care se descoperă încălcări ale condițiilor conform noii legislații, procesul de suspendare și retragere a licenței va fi realizat „mult mai rapid”. De asemenea, se instituie controale inopinate, astfel încât furnizorii de servicii sociale să conștientizeze că trebuie să respecte în mod constant drepturile beneficiarilor, nu doar în momentul obținerii licenței, conform comunicatului.

„Întreg sistemul de asistenţă socială va fi digitizat şi vor fi înfiinţate registre cu toţi beneficiarii şi furnizorii astfel încât datele să fie disponibile în timp real. Informaţiile din documentaţia electronică vor putea fi confruntate în mod operativ cu situaţia din teren în timpul controalelor: numărul de beneficiari, provenienţa lor, condiţiile pentru care a fost acordată licenţa etc.”, se arată în comunicat.