Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat reluarea serviciilor de transport feroviar de călători pe ruta București Nord Gr.A/Gr.B – București Progresu – Giurgiu, începând cu data de 1 iunie 2024.
Reluarea curselor este posibilă urmare a finalizării lucrărilor de reconstrucție la podul CF de pe râul Argeș.
Trenurile de călători vor putea circula din nou pe ruta București – Giurgiu
„ARF informează că, începând cu data de 01.06.2024, urmare a finalizării lucrărilor de reconstrucţie a podului CF de pe râul Argeş, se preconizează redeschiderea serviciului feroviar public de transport feroviar de călători, pe ruta Bucureşti Nord Gr.A/Gr.B – Bucureşti Progresu – Giurgiu şi retur, prin introducerea unui serviciu Regio Metropolitan între Bucureşti Nord Gr.A/Gr.B şi Bucureşti Progresu, precum şi a unui serviciu Regio între Bucureşti Progresu şi Giurgiu”, se menţionează într-un comunicat.
Potrivit ARF, începând cu această dată, CFR Călători va opera zilnic 7 perechi de trenuri între cele două destinații. Aceasta reprezintă o etapă preliminară, cu un serviciu Regio Metropolitan între București Nord și București Progresu, și un serviciu Regio între București Progresu și Giurgiu.
Astfel, ţinând cont de faptul că termenul de 1 iunie 2024 este devansat faţă de cel luat în considerare (…), ARF a lansat în consultare publică proiectul de Decizie a Preşedintelui ARF pentru aprobarea încheierii actelor adiţionale nr.6 pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024 la contractele de servicii publice aprobate prin HG nr.1453/2022.
În plus, ARF a informat că este în curs de pregătire lansarea procedurilor competitive între cei șase operatori feroviari naționali pentru a suplimenta numărul de curse pe această rută. Scopul este de a crește frecvența până la 19 perechi de trenuri zilnic, în funcție de cererea publicului și de rezultatele inițiale ale serviciului.
De asemenea, începând cu 14 iulie, va fi implementat Ordinul MTI 1.039/2024 care reglementează tarifele feroviare pentru serviciile publice. Acesta introduce Biletele Metropolitane Feroviare.
Cheltuielile CFR Călători cu activitatea curentă nu vor fi acoperite în 2024
Pe de altă parte, amintim că CFR Călători a primit, în acest an, cu 47% mai puţine fonduri faţă de necesarul prevăzut în buget, ceea ce duce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare.
Astfel, pentru anul 2024, cuantumul compensației alocate, în sumă de 1,11 miliarde de lei se află sub necesarul fundamentat, de 2,38 miliarde de lei.
Conform operatorului naţional de transport feroviar de călători, pierderea brută prognozată pentru anul în curs, în sumă de 1,026 miliarde de lei, are drept cauză nealocarea compensaţiei bugetare la nivelul necesarului, astfel încât să acopere diferenţa dintre costurile de operare şi veniturile proprii ale companiei, pentru a fi respectate prevederile Regulamentului CE nr. 1370/2007.