Se schimbă buletinele în România! Ce se întâmplă cu cărțile de identitate

carte de identitate buletin

SURSA FOTO: Inquam Photos, Octav Ganea

Anunțul momentului în România. Se schimă buletinele, iar pași importanți în acest sens au fost deja demarați. Cum ar urma să arate noile cărți de identitate și ce trebuie să știe cetățenii țării?

Se schimbă buletinele în România. În acest sens, Imprimeria Națională a anunțat deja că are în plan achiziționarea unei infrastructuri de chei publice, astfel încât să poată fi emise și gestionate certificatele digitale pentru autentificarea şi identificarea unică a titularilor de cărți electronice de identitate (CEI) în sisteme informatice ale MAI precum și în sistemele informatice ale altor instituții publice sau private.

În ceea ce privește valoarea achiziției, aceasta este estimată la peste 22,8 milioane lei (fără TVA), potrivit unui anunț publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.

„Autoritatea de certificare – PKI va fi alocată proiectului CEI (cartea electronică de identitate) și se va implementa la sediul MAI – DEPABD, care este beneficiarul infrastructurii;

Pentru fiecare carte electronică de identitate se vor genera și informațiile aferente certificatului ce va fi înscris în suportul electronic al documentului;

La nivelul central al sistemului informatic CEI, componentele PKI vor asigura emiterea și gestiunea certificatelor digitale necesare pentru autentificarea / identificarea unică a titularului de CEI în sisteme informatice ale MAI precum și în sistemele informatice ale altor instituții publice sau private, pe baza certificatului menționat anterior, cât și pentru semnarea documentelor electronice de către titularul CEI în raport cu sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne şi cu sistemele informatice ale altor instituții publice”, se arată într-un comunicat.

Ce trebuie să știm despre noile buletine?

În același timp, viitoare infrastructură de chei publice (PKI) va trebui să mai furnizeze și următoarele lucruri:

„Serviciu de migrare a certificatelor emise și a perechilor de chei asociate, de pe infrastructura existentă la nivelul Beneficiarului pe noua infrastructură, astfel încât noile funcționalități ale CEI descrise în prezenta documentație să fie disponibile și pentru CEI emise anterior;

Aplicație de management PKI utilizată la nivelul Beneficiarului de CEI, care să asigure facilitatea de schimbare a codului PIN, reînnoire certificate etc. și care să fie în suport pe toată perioada contractuală.

Toate produsele trebuie sa fie licențiate perpetuu, fără costuri suplimentare și limită de utilizatori”, arată sursa citată.

Noile buletine vor fi implementate până în august 2031

Durata contractului ar urma să fie de 60 de luni, iar termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare la procedura de achiziție este 1 septembrie 2022.

În același timp, Sistemul Electronic de Achiziții Publice mai precizează că infrastructura tehnică propusă este necesar să fie conformă cu Regulamentul eIDAS.

Furnizorul va avea și datoria de a asigura condițiile tehnice necesare și procedurale, astfel încât utilizatorii de noi buletine să poată aplica o semnătură electronică avansată utilizând doar certificatul digital emis de către infrastructura de chei publice, conform Regulamentului eIDAS.

Menționăm faptul cu un proiect pilot în acest sens a fost deja lansat la Cluj în luna August a anului trecut. La acel moment, autoritățile anunțau că perioada de teste va dura cel mult șase luni de zile, iar până la finalul anului în curs, toate serviciile de evidență a populației din țară vor putea emite aceste carduri.

Planul este ca noile buletine să înlocuiască treptat actualele cărți de identitate până în luna august 2031.

Ce beneficii aduc noile buletine?

În ceea ce privește beneficiile pe care românii le vor avea odată cu noile cărți de identitate, acestea vor permite titularilor să se autentifice în sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne și în sistemele informatice ale altor instituții publice sau private, precum şi utilizarea semnăturii electronice, în condițiile legii.

În același timp, noile buletine vor facilita și accesul cetățeanului la diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare etc.), cu efecte majore privind simplificarea relației cu autoritățile publice, creşterea calității şi accesibilității serviciilor publice, arată site-ul Guvernului.

Totodată, noile cărți de identitate respectă și cerințele Comisiei Europene privind securizarea documentelor în contextul combaterii terorismului, al migrației ilegale, al traficului de droguri și de persoane.

Mai mult de atât, noile buletine vor oferi cetățenilor și garanții suplimentare de securitate, dar și instutțiilor de drept public sau privat, care vor avea astfel certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe respectivul document.