Principalele modificări privesc realizarea unui mecanism prin care se conectează sistemele de evidență pe care Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP) le gestionează, respectiv Sistemul Național Informatic pentru Evidența Persoanelor și Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă.

Noile modificări aduse de cartea de identitate electronică

“De la momentul în care vom iniția extinderea emiterea cărții electronice de identitate la nivel național, în vara acestui an, cetățeanul (…) nu va mai fi obligat să prezinte certificatele de stare civilă, informațiile relevante fiind preluate din sistemul informatic pentru starea civilă, iar în măsura în care deține o proprietate pentru care există un cadastru, informațiile referitoare la adresa unde urmează să stabilească domiciliul sau reședința urmează să fie preluate prin interoperabilizare din sistemul informatic gestionat de ANCPI”, a declarat chestorul de poliție Cătălin Giulescu.

Românii nu vor mai trebui să prezinte toate documentele

De asemenea, prin noua modificare va apărea mapa digitală a cetățeanului, în care se vor stoca fotografia, semnătura olografă, precum și alte documente prezentate de acesta autorităților de-a lungul timpului.

Astfel, la emiterea actelor de identitate anumite informații vor fi preluate din sistemele informatice ale autorităților, cetățenii nemaifiind obligați, să mai prezinte anumite documente.

Totodată, la schimbarea domiciliului, preschimbarea actului de identitate nu va mai fi necesară, în cazul celui electronic, astfel că toată precedura va fi mult mai rapidă.

Alte modificări realizate prin noua Ordonanță

Potrivit ordonanței, începând cu data realizării condițiilor tehnice, se poate elibera carte electronică de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea ambilor părinți, a reprezentatului legal, a părintelui supraviețuitor, a părintelui căruia i-a fost încredințat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, a părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă sau, după caz, în temeiul unei ordonanțe președințiale date în condițiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a persoanei desemnate din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat, destinat protecției speciale a copilului, separat temporar sau definitiv de părinți, unde se află minorul, sau a persoanei căreia i-a fost dat în plasament copilul.

Cartea electronică de identitate, aflată în termen de valabilitate, constituie document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene, precum și în statele terțe care o recunosc ca document de călătorie.

Cărțile de identitate emise până la data de 31 decembrie 2023, aflate în termen de valabilitate, constituie document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene, precum și în statele terțe care le recunosc ca document de călătorie, în condițiile stabilite de Regulamentul (UE) 2019/1.157 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 privind consolidarea securității cărților de identitate ale cetățenilor Uniunii și a documentelor de ședere eliberate cetățenilor Uniunii și membrilor de familie ai acestora care își exercită dreptul la liberă circulație.

Cartea electronică de identitate permite titularului utilizarea semnăturii electronice, precum și autentificarea în sistemele informatice ale instituțiilor publice sau ale persoanelor juridice de drept privat.