Reînnoire buletin. Cerințe pentru românii din străinătate
Reînnoire buletin. Documentele de identitate expiră uneori, iar românii trebuie să le reînnoiască. Procesul nu este greu, însă există anumite probleme când vine vorba de românii care locuiesc în afara țării.
Pentru aceștia, autoritățile au venit cu o soluție prin intermediul misiunilor diplomatice. Acestea nu au competența de a emite buletine de identitate, dar facilitează reînnoirea acestora prin intermediul unei procuri speciale, care permite unei persoane din România să efectueze procedurile necesare în numele solicitantului.
Legislația privind reînnoirea documentelor de identitate
Reînnoire buletin. Conform legislației românești, eliberarea unui buletin de identitate se realizează exclusiv pe teritoriul național. Misiunile diplomatice și oficiile consulare nu pot emite direct buletinele de identitate, însă pot sprijini cetățenii care doresc să își reînnoiască documentele prin autentificarea procurii speciale.
Aceasta oferă împuternicire unei persoane din România să meargă la Serviciul Public de Evidență a Populației pentru a finaliza procedura de reînnoire a documentelor.
Documentele necesare pentru autentificarea procurii
Pentru a putea face acest demers, cetățenii români din străinătate trebuie să se prezinte la misiunea diplomatică sau oficiul consular cu următoarele documente:
- Actul de identitate românesc valabil (pașaport, titlu de călătorie sau buletin de identitate) – original și trei copii
- Cinci fotografii color recente, de dimensiunea 3 cm x 4 cm, cu bandă albă de 7 mm la bază
- Datele complete ale persoanei împuternicite și o copie a cărții de identitate a acesteia
Reînnoire buletin. Procedura de reînnoire prin reprezentant
Pentru reînnoirea buletinului, solicitantul trebuie să facă, în primul rând, o programare pe platforma econsulat.ro, unde va solicita autentificarea procurii. După obținerea acesteia, persoana împuternicită să efectueze procedurile în România va trebui să prezinte la Serviciul Public de Evidență a Populației următoarele documente:
- Procura consulară autentificată, însoțită de două fotografii ștampilate ale solicitantului
- Certificatul de naștere al solicitantului
- Certificatul de căsătorie sau divorț (după caz)
- Cartea de identitate expirată (dacă este cazul)
- Documentele care atestă luarea în spațiu a solicitantului, pentru stabilirea domiciliului
Există și cazuri în care solicitatul are copii minori pentru care vrea să modifice domiciliul. În acest caz, trebuie prezentate certificatele de naștere ale acestora.
Dacă minorii de peste 14 ani se află în străinătate din alte motive, precum studiile sau tratamentele medicale, ei pot depune cererea chiar la misiunea diplomatică, scrie LegalBadger.
Obținerea unui titlu de călătorie în caz de expirare totală a documentelor
Dacă toate documentele de identitate ale solicitantului sunt expirate, misiunea diplomatică poate emite un titlu de călătorie, care are caracter temporar.
Acest document va permite autentificarea procurii pentru reînnoirea buletinului de identitate ulterior.
Românii care nu locuiesc în țară trebuie să știe că mai sunt câteva documente care pot fi înlocuite în străinătate.
Pașapoartele expirate pot fi înlocuite prin obținerea unui titlu de călătorie sau prin reînnoirea directă a pașaportului la misiunea diplomatică.
Permisele de conducere expirate pot fi reînnoite, de asemenea, în funcție de locul în care se află solicitantul. În statele membre ale Uniunii Europene, reînnoirea poate fi realizată direct în țara de reședință, iar în alte state, solicitanții trebuie să se adreseze misiunii diplomatice pentru îndrumare.
Ce se întâmplă dacă intri în România cu documentele expirate?
Cetățenii români care călătoresc în România cu documente de identitate expirate pot intra pe teritoriul național, însă vor fi supuși unor verificări care nu vor depăși 24 de ore la frontieră.
Aceasta este o măsură care facilitează revenirea în țară a celor care aleg să își reînnoiască documentele personal.