Până la sfârșitul lui 2023, ar putea fi emise cărți de identitate în format electronic

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a anunțat, anul trecut, posibilitatea emiterii cărților de identitate în format electronic. Anunțul MAI a fost făcut în contextul în care România trebuie să respecte termenul stabilit printr-un regulament european ce vizează îmbunătățirea securității documentelor de identitate ale cetățenilor din stalele membre UE și a documentelor de ședere emise lor.

Totuși, nu toți cetățenii români vor putea cere un astfel de document deoarece, în luna august a anului trecut, a fost lansat doar un proiect-pilot pentru emiterea cărților de identitate în format electronic, care s-a derulat exclusiv în județul Cluj. De atunci și până acum, la Cluj au fost eliberate peste 5.400 de buletine eletronice. Potrivit MAI, se vor împărți buletine eletronice la nivelul Municipiului București la jumătatea anului 2023, iar la nivel național ar urma să se facă acest lucru până la finalul anului 2023.

„Acest proiect-pilot, ce se va derula la nivelul județului Cluj, permite familiarizarea atât a cetățenilor, cât și a autorităților cu pașii ce trebuie respectați în vederea obținerii/ emiterii cărții electronice de identitate”, scrie într-un comunicat de presă emis, în vara anului 2021, de către MAI.

Termenul-limită pentru emiterea buletinelor electronice este cuprins în Regulamentul (UE) 2019/1157 și este stabilit în data de 2 august 2021.

„Începând din 2 august 2021, dată la care a fost demarat proiectul pilot privind cartea electronică de identitate, până în prezent au fost eliberate 5.434 documente de identitate care îndeplinesc cerințele și normele europene”, au explicat reprezentanții MAI.

Buletinul electronic va înlocui cardul de sănătate

Buletinele electronice vor putea fi folosite atât în interacțiunile cu autoritățile statului, cât și în interacțiunile cu instituțiile din alte țări. Pe scurt, aceste documente vor putea fi folosite la fel ca actele de identitate obișnuite.

Buletinele electronice vor conțin o semnătură digitală, lucru care va contribui la reducerea birocrației în interacțiunile cetățenilor cu autoritățile statului. Semnăturile electronice de pe noile acte de identitate vor fi gratuite deoarece sunt emise pe cheltuiala statului. În plus, buletinul electronic va înlocui cardul de sănătate.

„Termenul de valabilitate al CEI se stabilește în funcție de vârsta titularului pentru a fi în concordanță cu modificările fizionomiei acestuia. De asemenea, se poate solicita emiterea unui nou CEI, înainte de expirarea termenului de valabilitate, în funcție de evenimentele de stare civilă sau administrative din viața cetățenilor”, scrie în comunicatul de presă emis de către MAI.

Potrivit MAI, chiar și copiii vor putea avea cărți electronice de identitate, însă numai dacă părinții lor solicită așa ceva.

De asemenea, oamenii care nu își doresc un buletin electronic din diferite motive pot opta pentru solicitarea unei cărți de identitate simple, fără cip încorporat, așa cum sunt cele utilizate în prezent.