Se schimbă CNP-ul în România. Ce se întâmplă cu vechile buletine

buletin de identitate

SURSA FOTO: Dreamstime

Schimbări privind Codul Numeric Personal (CNP) în România. Ministerul Afacerilor Interne vine cu precizări. Ce se întâmplă cu vechile cărți de identitate?

Se simplifică procesul de atribuire a CNP-ului

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a anunțat simplificarea procesului de atribuire a Codului Numeric Personal (CNP) odată cu implementarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă. Această modificare urmărește eficientizarea și modernizarea gestionării datelor de stare civilă.

CNP-ul, alcătuit din 13 cifre, este structurat în trei părți: semnificativă, secvențială și o cifră de control.

Partea semnificativă (7 cifre): Exprimă sexul, secolul și data nașterii sub forma SAALLZZ.

S: Reprezintă sexul și secolul nașterii:

  • 1: Bărbați născuți între 1900-1999
  • 2: Femei născute între 1900-1999
  • 3: Bărbați născuți între 1800-1899
  • 4: Femei născute între 1800-1899
  • 5: Bărbați născuți între 2000-2099
  • 6: Femei născuți între 2000-2099

AALLZZ: Reprezintă data nașterii: ultimele două cifre ale anului (AA), luna (LL) și ziua nașterii (ZZ).

Partea secvențială (5 cifre): Sub forma JJNNN.

  • JJ: Indică județul sau sectorul unde s-a născut persoana sau unde avea rezidența.
  • NNN: Număr secvențial (între 001 și 999), diferențiază persoanele cu aceleași date de naștere și loc de naștere.

Cifra de control (C): Este calculată de sistem pentru a depista eventualele erori în compunerea CNP-ului.

Cum se schimbă, mai exact Codul Numeric Personal

Conform noilor reglementări, codul specific județului sau sectorului a fost înlocuit cu codul unic „70”, universal valabil pentru toate CNP-urile generate după data de 8 mai 2024. Astfel, structura tradițională SAALLZZJJNNNC devine SAALLZZ70NNNC.

Aceste modificări nu afectează CNP-urile deja emise, ci se aplică doar celor noi.

Se modernizează metodele de gestionare a actelor de stare civilă

Implementarea Sistemului Informatic Integrat permite procesarea electronică a datelor și documentelor de stare civilă, reducând astfel timpul de așteptare la ghișee și eficientizând fluxul de lucru.

Sistemul a devenit operațional începând cu 8 mai 2024 și va fi complet implementat până la 24 septembrie 2024. În prezent, funcționează în 3.188 de unități administrativ-teritoriale, dintre care aproximativ 50 sunt deja interconectate la sistemul informatic.

Astfel, pentru a obține un certificat de naștere sau deces, cetățeanul se deplasează la oficiul de stare civilă unde depune documentele necesare, respectiv, cererea de eliberare a certificatului de stare civilă, document care se poate elibera atât în format digital, solicitantul trebuind să comunice ofițerului de stare civilă o adresă de poștă electronică, dar și în format fizic, printat pe un formular securizat, în funcție de opțiunea cetățeanului.

Aceste modificări aduc numeroase avantaje, printre care:

  • Simplificarea procedurilor de emitere a CNP-ului.
  • Reducerea timpului de procesare și a birocrației.
  • Creșterea acurateței și securității în gestionarea datelor de stare civilă.