Schimbări rutiere în Franța. Camere cu AI pentru depistarea vitezomanilor
Schimbări rutiere în Franța. Din 2025, urmează ca sute de camere instalate pe drumuri să detecteze „noi” infracțiuni de conducere utilizând tehnologii noi, inclusiv AI (inteligenţă artificială). Se va urmări cu ajutorul lor conducerea unei mașini fără centură de siguranță, conducerea prea aproape de alte vehicule și utilizarea unui telefon mobil în timpul conducerii unei mașini.
De asemenea, urmează să fie instalate mai multe radare în toată țara.
Se limitează intrarea mașinilor care poluează în alte 30 de zone
Oficial, alte 30 de zone cu emisii scăzute ZFE (zone care interzic sau limitează intrarea mașinilor poluante) în orașele mari cu peste 150.000 de locuitori urmează să intre în vigoare până în luna ianuarie. Cu toate acestea, nu este clar câte se vor materializa, având în vedere că anumite regiuni nu sunt dornice să le aibă.
Aceste ZFE ar interzice mașinile clasificate Crit’Air 3 – mașini pe benzină înmatriculate pentru prima dată înainte de ianuarie 2006 și mașini diesel înmatriculate pentru prima dată înainte de ianuarie 2010.
Vehiculele Crit’Air 3 vor fi interzise la Paris din luna ianuarie, dar șoferii pot activa un permis pentru câteva zile prin înregistrarea online. Interdicția va afecta aproximativ 500.000 de vehicule, potrivit unui studiu.
Teste tehnice
Schimbări rutiere în Franța. Motocicletele și scuterele vor trebui să obțină un test de tehnică de control (tehnică rutieră). Acest lucru a devenit obligatoriu pentru vehiculele cu două roți și trei roți, dar cu date eșalonate, în funcție de momentul în care vehiculul a fost prima dată în circulație.
Pentru vehiculele înmatriculate în perioada 1 ianuarie 2017 – 31 decembrie 2019, testul trebuie făcut în 2025.
Testele tehnice de control pentru mașini vor deveni și mai stricte în 2025, odată cu introducerea unor noi sisteme, capabile să detecteze modificările ilegale ale sistemelor și motoarelor anti-poluare, precum și defecțiuni minore nedetectate înainte.
Ajutoare pentru vehiculele electrice
Inițiativa „leasing social” pentru mașinile electrice a fost extinsă până în 2025. Rezidenții francezi pot închiria vehicule electrice pentru 50 sau 100 euro pe lună, în funcție de model. Schema a fost victima propriului succes, fiind închisă în februarie 2024, dar va fi reluată în acest an.
Cu toate acestea, bonusul „écologique”, plătit când este achiziționat un vehicul electric eligibil, va aduce subvenții reduse pentru achizițiile de către gospodării și va fi eliminat complet pentru mașini electrice fără permis.
ZTL Paris
Schimbări rutiere în Franța. O zonă nouă din Paris, formată din majoritatea arondismentelor 1, 2, 3 și 4, a fost desemnată „zonă cu trafic limitat”. Aici pot circula doar vehiculele autorizate, cum ar fi cele folosite de persoanele care locuiesc sau lucrează acolo. Vehiculele neautorizate trebuie să circule în jurul ei.
Autoritățile locale se așteaptă la o reducere a volumului traficului cu până la 30% pe cele mai aglomerate drumuri din zona delimitată, precum și la o reducere a zgomotului și o îmbunătățire a calității aerului. Interdicția va fi aplicată printr-un sistem de atestare a reședinței și notificări online – cu o perioadă de grație, pentru ca oamenii să se obișnuiască cu noile reguli.
Taxe de autostradă
Taxele de drum pe autostrăzi vor crește în medie cu 0,92% de la 1 februarie, un procent mai mic decât cifra anuală a inflației prezisă de Banca Franței.