Șoferii care își doresc să conducă un camion sau un autobuz vor fi cei mai fericiți. Potrivit avocatnet.ro, codul rutier în vigoare ar putea fi modificat. Modificarea ar consta în reducerea vârstei de la care cei interesați să devină șoferi profesioniști, adică de camion sau autobuz.

Astfel, potrivit unui proiect de lege adoptat aseară, în ședința săptămânală, de către Guvern, aceștia vor putea da examenul pentru obținerea permisului de conducere, mai devreme. Totuși, nu toți cei care vor să devină șoferi profesioniști vor putea da examenul mai devreme, ci numai cei ce urmează un curs destinat obținerii unui certificat de calificare profesională inițială.

Proiectul de lege care urmează să ajungă în Parlament pentru dezbatere și vot, prevede modificarea actualului Cod rutier, prin reducerea vârstei de la care este posibilă examinarea celor ce vor să devină șoferi profesioniști, de camion sau de autobuz, cu condiția ca aceștia să aibă la activ un curs pentru obținerea unui certificat de calificare profesională inițială.

„Permisul de conducere pentru categoriile de vehicule C și CE se eliberează de la vârsta de 18 ani (…) în prezența instructorului auto atestat sau a examinatorului din cadrul autorității competente în timpul desfășurării cursului practic, respectiv a probelor practice pentru obținerea certificatului de calificare profesională inițială, denumit în continuare CPI”, prevede documentul. Mai exact, cei care vor susține examenul pentru obținerea CPI vor putea deveni șoferi de camion din momentul în care devin majori.

Permisul de conducere poate fi obținut mai devreme

De cealaltă parte, proiectul mai prevede reducerea vârstei la care pot da examen și cei ce vor să devină șoferi pentru autovehicule din categoria D și DE, în aceleași condiții ca mai sus. Astfel, aceștia vor putea da examenul pentru obținerea acestor categorii la vârsta de 21 de ani, nu 24, așa cum e acum.

Totuși, există și un dezavantaj. Mai exact, cei ce obțin mai devreme permisul auto pentru profesioniști nu vor putea pleca în curse în afara granițelor, deoarece aceste permise vor fi eliberate de autorități „cu înscrierea în acesta a codului național pentru atestarea valabilității categoriei numai în cazul conducerii vehiculului pe teritoriul României”.

Codul Rutier prevede faptul că autovehiculele din categoria C sunt cele (altele decât cele din categoria D sau D1) a căror masă totală maximă autorizată este mai mare de 3.500 kg și care sunt proiectate și construite pentru transportul a cel mult opt pasageri în afara conducătorului auto. Categoria CE este pentru un ansamblu format dintr-un camion și o remorcă sau semiremorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg.

În ceea ce privește categoriile D și DE, aici intră autovehiculele destinate transportului de persoane, având mai mult de opt locuri pe scaune, în afara locului conducătorului și ansamblul format dintr-un astfel vehicul și o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg.

Schimbările legate de reducerea vârstei de la care cei interesați pot deveni șoferi profesioniști sunt necesare pentru a transpune normele europene din domeniu, cuprinse în Directiva (UE) 2018/645.