Cătălin Drulă, liderul interimar al USR, afirmă, într-un comunicat, că în comisia de transporturi unde este preşedinte, ieri, coaliţia PNL-PSD-UDMR a ”măcelărit” modificările la Codul Rutier făcute de guvernul Ciucă recent. Au băgat înapoi toate portiţele şi şmecheriile de scăpat “cu carnetul” pentru toţi cei care încalcă grav regulile de circulaţie, spune deputatul USR.
Cătălin Drulă acuză PNL-PSD-UDMR că au „măcelărit” Codul Rutier
”Ieri, în Comisia de transporturi pe care o conduc, a fost show PSD-PNL-UDMR pe tema modificărilor la Codul Rutier făcute de guvernul Ciucă recent. Legea au măcelărit-o. Au băgat înapoi toate portiţele şi şmecheriile de scăpat “cu carnetul” pentru toţi cei care încalcă grav regulile de circulaţie”, afirmă Drulă.
El precizează: ”În ţara cu cei mai mulţi morţi din accidente rutiere din UE. În ţara unde şmecherii cu legitimaţie, girofar şi “bolizi” vor impunitate. Lucian Bode, care trebuia să fie prezent în calitate de ministru sau să delege un secretar de stat, a lipsit. O doamnă comisar-şef a încercat fără succes să ţină piept şmecheriei, explicând de ce e nevoie de închiderea portiţelor”.
Cătălin Drulă spune că ”a fost show”, iar ”pesediştii cot la cot cu peneliştii au făcut praf ministerul lui Bode de parcă nu ei ar fi împreună la guvernare”.
”La ce cuvinte s-au spus de către deputaţii majorităţii, m-aş aştepta ca Bode să fie demis de urgenţă. L-am chemat la comisie pe ministrul Bode pentru a da explicaţii asupra activităţii sale în faţa colegilor săi de guvernare. Şi să înţelegem dacă coaliţia asta vrea reguli de circulaţie europene sau şmecherie post-sovietică pe drumuri”, mai spune Drulă.
Care sunt modificările făcute la Codul Rutier în comisia de Transporturi?
– Şoferilor recidivişti pentru sancţiuni grave (de ex: depăşire de coloane oprite, trecut pe semaforul de culoare roşie, nerespectat indicaţiile poliţistului, vorbit la telefon la volan, comportament agresiv, mers pe sens opus pe autostradă, neacordare de prioritate, depăşire în zonă interzisă, consum de alcool, viteză excesivă ş.a.) li se reduce perioada de recidivă, în care primesc automat o suspendare în plus de 30 de zile a permisului, de la 6 luni la 3 luni.
– Mai mult, recidiviştii pentru sancţiuni grave vor avea posibilitatea să dea un test pentru reducerea perioadei de suspendare, ceea ce în prezent nu este posibil.
– La fel şi vitezomanii, care depăşesc viteza legală cu peste 70 km/h (ex. viteză de peste 120km/h pe străzile unui oraş).
– Tot vitezomanii, care depăşesc viteza legală cu peste 70 km/h vor primi dovadă cu drept de circulaţie pentru 15 zile, faţă de legislaţia actuală conform căreia sunt lăsaţi pietoni pe loc.
– Şoferii care acumulează 15 puncte de penalizare, fapt ce duce la suspendarea permisului, vor putea contesta în instanţă contravenţiile fără ca termenul de prescripţie de 6 luni de la primirea punctelor să fie îngheţat. Cum de cele mai multe ori acţiunile în instanţă durează mai mult de 6 luni, asta va duce la prescrierea punctelor şi, automat, la ne-suspendarea permisului niciodată pentru cumul de puncte folosind această portiţă.
– Şoferii care dau testul pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului îşi vor putea recupera mai repede permisul decât înainte. De exemplu, o perioadă de suspendare de 90 de zile se reducea cf OG la 60 de zile (la ⅔ din perioada iniţială), iar amendamentele din parlament ar reduce suspendarea la doar 30 de zile (la ⅓ din perioada iniţială).
– Se reintroduce suprapunerea suspendărilor de permis, versus cumularea perioadelor de suspendare a permisului. Mai precis, un şofer cu permisul suspendat pentru 30 de zile, dacă ar comite o nouă abatere în perioada de circulaţie cu dovadă, să zicem sancţionabilă tot cu 30 de zile de suspendare, va avea permisul luat timp de 30 de zile, nu timp de 60 (30+30), ca în prezent.
– Pentru necomunicarea datelor de identificare a şoferului contravenient către poliţie, se reintroduce facilitatea de a plăti jumătate din minimul amenzii în 15 zile (eliminată de OG 1/2022).
Asta înseamnă, spre exemplu, că pentru o contravenţie constatată cu mijloace automate de depăşire gravă a vitezei legale (de ex., 150 km/h în oraş) contravenientul refuzând să comunice datele de identificare ale şoferului, va putea plăti doar 652 de lei (jumătate din minimul prevăzut pentru amendă) în loc de cuantumul stabilit de agent al amenzii care poate fi de până la 2.900 de lei pentru persoane fizice şi 14.500 de lei pentru persoane juridice.