Un ONG propune taxe mai mari pentru SUV-uri
Lățimea mașinilor comercializate în Uniunea Europeană înregistrează o creștere anuală constantă. Peste jumătate dintre vehiculele vândute în UE depășesc dimensiunea de 1,80 metri, ceea ce duce la o problemă în privința spațiilor de parcare pentru SUV-uri. Pentru a face față acestei situații, un ONG propune majorarea tarifelor de parcare pentru SUV-uri.
Dimensiunile autovehiculelor sunt în creștere, avertizează organizația neguvernamentală Transport și Mediu, care a analizat cele mai populare 100 de mașini comercializate în Uniunea Europeană între anii 2018 și 2023. În acest interval, lățimea acestora a crescut de la 177,9 centimetri la 180,3 centimetri, înregistrând o majorare de un centimetru la fiecare doi ani.
Peste jumătate dintre mașinile vândute au o lățime de peste 1,8 metri, generând probleme în ceea ce privește spațiile de parcare insuficiente și creând dificultăți în trafic, unde spațiul pentru alte vehicule și bicicliști este redus. Mai mult, mașinile cu o lățime mai mare necesită și o înălțime crescută, iar fiecare 10 centimetri în plus la înălțime cresc riscul de deces cu 30% în cazul coliziunilor cu pietonii și bicicliștii.
ONG-ul propune soluții pentru descurajarea achiziționării de vehicule de dimensiuni mari, precum majorarea taxelor de parcare, practicate deja în orașe precum Lyon – Franța, sau Tubingen – Germania. De asemenea, se sugerează acordarea de facilități fiscale pentru cei care optează pentru mașini mai mici, încurajând astfel producătorii să dezvolte acest segment.
Mașinile au crescut în dimensiune în fiecare an
Conform organizației, lățimea medie a mașinilor noi comercializate în Europa a crescut constant în ultimii ani, cu un avans de un centimetru la fiecare doi ani. Evoluția este evidențiată de comparația între lățimea medie a celor mai bine vândute 100 de vehicule din UE în 2018, de 177,8 centimetri, și în prima jumătate a anului 2023, de 180,3 centimetri.
Pe o perioadă mai lungă și pentru totalitatea vânzărilor auto, această tendință se menține, conform ONG-ului, crescând de la o medie de 170,5 centimetri în 2001 la 180,2 centimetri în 2020.
„Dintre cele mai bine vândute 100 de modele în 2023, 52% vor avea o lățime de peste 180 de centimetri”, se arată într-un comunicat de presă al Transport & Environment.
ONG-ul consideră că aceste SUV-uri nu sunt potrivite pentru marile orașe, având în vedere că lățimea lor depășește pragul standard minim pentru parcările pe stradă în astfel de zone, inclusiv la Paris. Astfel, mașinile devin prea voluminoase și ocupă excesiv spațiul disponibil.