Înainte de a ne opri la ultima mișcare importantă din bricolaj – preluarea Praktiker de către Kingfisher – să trasăm repede ultimii ani, care au avut ca efect aducerea acestei piețe la o valoarea de aproximativ 2,2–2,4 miliarde de euro, așa cum arată astăzi estimările analiștilor din sector. După ce, începând cu 2009 și undeva până pe la jumătatea lui 2013, companiile din bricolaj au tot căutat să se restructureze sau repoziţioneze, a urmat o perioadă cu tranzacţii de proporţii. Despre ce este vorba?
„Piața locală de bricolaj a înregistrat un număr semnificativ de tranzacții, care au fost generate de decizii strategice de intrare sau ieșire din piața de profil din România. Kingfisher şi-a făcut intrarea prin achiziția în 2013 a retailerului Bricostore, prin intermediul Brico Depot. La rândul său, Adeo a intrat în România prin Leroy Merlin în 2014, când a achiziționat afacerile Baumax, ca urmare a deciziei acestora din urmă de a ieși din piața românească. De asemenea, Praktiker România a fost achiziționată în 2014 de către familia Susli, tranzacție generată de decizia grupului german de a ieși din piața locală şi a restructurării grupului“, face o trecere în revistă George Ureche, Director Tranzacții, PwC România. De altfel, echipa integrată de Tranzacții a PwC România și firma sa afiliată de avocatură, D&B David şi Baias, au asistat acționarii Praktiker în tranzacția de vânzare către britanicii de la Kingfisher, „cea mai spectaculoasă mișcare“ din acest an. Efectul?
Bătălia pentru primul loc
„Generarea în următorul an a unor afaceri cumulate de aproximativ 300 milioane de euro“, mai spune Ureche, ceea ce va propulsa Kingfisher între primii jucători pe piața de bricolaj din România. De pe această poziție consolidată, se pregătește strategia prin care Kingfisher va ataca poziția de lider de piața ocupată în acest moment de Dedeman. „În această tranzacție competitivă am avut ocazia de a interacționa cu investitori dintr-un larg spectru de afaceri, dar cu un interes major pentru piața de bricolaj din România. Este de așteptat ca cel puțin o parte dintre aceste fonduri de investiții globale și mari investitori strategici să dezvolte o afacere în România în acest sector, fie printr-o achiziție, fie printr-o dezvoltare organică“, adaugă reprezentantul PwC România.
Mai mult, continuă el, suma obținută de acționarii Praktiker în această tranzacție se va reîntoarce ca investiții în economia națională, generând valoare adăugată și noi locuri de muncă, peste câțiva ani, poate chiar în același segment de piață, un proces ciclic de creare și eliberare de valoare specific „antreprenorilor pur sânge, așa cum este Omer Susli“. Pe de altă parte, Dedeman a urmat strategia unei dezvoltări organice, prin deschiderea de magazine proprii, pentru a închide piața din punct de vedere al acoperirii regionale. Astfel, compania controlată de frații Pavăl, Dragoș și Adrian, a deschis, anul acesta, două magazine: unul în București Băneasa şi unul în Hunedoara, ajungând la un număr de 47 de magazine, alte două magazine urmând a fi deschise până la sfârșitul anului.
Cât mai multe magazine
„Aceeași strategie a urmat-o și Leroy Merlin, care a deschis în prima parte a acestui an un nou magazin în Oradea, operând în prezent o rețea de 16 magazine. În ceea ce privește diversificarea modelului de afaceri, Arabesque a intrat în segmentul de retail de bricolaj, deschizând un magazin sub brandul MatHaus în Iași“, completează George Ureche.
Iată că, în continuare, toate resursele jucătorilor din sector sunt îndreptate către extinderi, consolidări, achiziții la nivel local. „În anii trecuți, inclusiv companiile românești de bricolaj luau în calcul extinderea în afara țării, ca sursă de creștere. Arabesque își încerca norocul în Bulgaria, Ucraina și Serbia, iar Dedeman își manifesta interesul, anul trecut, de a pătrunde în Moldova. În 2017, nu se mai aude nimic de lucrul acesta, toate planurile se concentrează pe România. E interesant cum s-a schimbat această viziune recent, dar cred că explicația este simplă: consumul intern este iar la un maxim“, punctează și Florin Ghiță, Managing Partner Tresa, o companie prezentă pe segmentul echipamentelor de protecție. Și atunci, continuă acesta retoric, „de ce să te duci printre străini?“. „România e o piață care merită exploatată în prezent și cred că, pentru perioada următoare, jucătorii autohtoni vor încerca să-și consolideze pozițiile actuale“, adaugă el.
Astăzi, Dedeman, Arabesque, Bricostore, Praktiker și Hornbach sunt printre cele mai mari nume din piața românească de bricolaj, primele două fiind deținute de antreprenori locali. Dacă ne uităm la cifrele de anul trecut, Dedeman se detașează considerabil de restul companiilor din TOP 5, cu un rulaj de peste 5,2 miliarde de lei în 2016 și un profit net de peste 713 milioane de lei, potrivit Ministerului Finanțelor. De altfel, compania fraților Pavăl se află și printre cei mai mari angajatori, cu peste 9.400 de angajați.
Dacă vor reuși cei de la Kingfisher să se apropie și să-l depășească pe cel mai mare jucător, în următorii ani, rămâne de văzut. Un lucru este clar, însă: ultima tranzacție din sector reprezintă un nou început al procesului de consolidare a pozițiilor de piață pentru companiile existente în România.