Anunț de ultimă oră pentru șoferii din România. Fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă propune modificarea limitei de viteză pe anumite drumuri. Despre ce este vorba și ce limită propune acesta?
Vești de ultimă oră pentru șoferi. Fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă a inițiat un proiect de lege prin care viteza maximă cu care se va putea circula în afara localităților, pe drumurile expres, va fi modificată.
Mai exact, până în momentul de față, codul rutier prevede că pe drumurile expres se poate circula cu o viteză de 100 de km/h, aceeași precum în cazul drumurilor naționale europene. Noul proiect propus de fostul ministru prevede însă ca limita de viteză pe drumurile expres să fie de 120 km/h, adică cu doar 10 km/h mai mică decât în cazul autostrăzilor.
În ceea ce privește drumurile expres, acestea sunt drumuri rapide, similare cu autostrăzile, însă cu o altă limită de viteză.
„Drum național rapid, semnalizat special, rezervat exclusiv circulației autovehiculelor, cu sau fără remorci, care nu servește proprietății riveran, prevăzut cu două căi unidirecționale, separat printr-o zonă mediană sau, în mod excepțional, prin alte modalități, cu excepția unor locuri speciale sau cu caracter temporar, având cel puțin două benzi de circulație și acostament pe sens, accesibil numai prin noduri sau intersecții reglementate și pe care oprirea și staționarea pe partea carosabilă sunt interzise”, se arată în definiția drumurilor expres.
Motivul modificării limitei de viteză
În ceea ce privește motivul pentru care fostul ministru dorește această modificare, acesta susține că în momentul de față sunt în stadiu avansat lucrările pentru câteva drumuri expres care urmează să fie date în circulație, cum ar Craiova – Pitești, însă chiar și așa, acest lucru nu va duce la o intensificare a traficului câtă vreme viteza maximă va rămâne aceeași la drumurile europene.
„În cadrul proiectării drumurilor expres a fost avută în vedere posibilitatea adaptăii pe viitor a acestora la profil de autostradă, în funcție de evoluția fluxurilor de trafic. Această situație este în măsură să justifice implementarea în regim de urgență a unor modificări legislative în ceea ce privește majorarea limitei maxime de viteză admise pentru drumurile expres, prin raportare la viteza de proiectare stabilită pentru aceste drumuri, cât și extinderea utilizării regulilor de circulație aplicabile autostrăzilor și pentru categoria de drumuri expres”, se arată în expunerea de motive.
Astfel, potrivit proiectului, autovehiculele vor putea circula pe autostrăzi cu o viteză de 130km/h, iar pe drumurile expres cu 120 km/h. În ceea ce privește drumurile naționale europene, aici limita de viteză rămâne aceași, de 100 km/h, iar pe celelalte categorii de drumuri 90km/h.
De menționat este faptul că, având în vedere similaritatea regimului de circulație pe drumurile expres cu cel valabil pentru autostrăzi, acest lucru înseamnă că nu va fi permisă circulația pietonilor, a căruțelor, bicicletelor, trotinetelor electrice, tractoarelor sau altor mașini agricole care nu pot depăși viteza de 50 km/h.
Totodată, atât pe autostrăzi cât și pe drumurile expres sunt interzise învățarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de șasiuri și de autovehicule, antrenamentele și competițiile sportive de orice fel, precum și cortegiile.