Potrivit Times, Programul european de evaluare a mașinilor noi (NCAP) – un organism independent, care promovează siguranța pentru industria auto – urmează să introducă noi reguli, din ianuarie 2026 care impun vehiculelor evaluate să aibă controale fizice pentru a primi un rating complet de cinci stele în materie de siguranță, informează TheVerge.
Mașinile vor trebui să folosească butoane, cadrane sau manete
Deși testarea Euro NCAP este voluntară, este susținută pe scară largă de mai multe guverne UE, de companii precum Tesla, Volvo, VW și BMW, care își folosesc scorurile de cinci stele pentru a se lăuda cu siguranța vehiculelor lor.
„Utilizarea excesivă a ecranelor tactile este o problemă la nivelul întregii industrii, aproape fiecare producător de autovehicule mutând comenzile-cheie pe ecranele tactile centrale, obligând șoferii să-și ia ochii de la drum, crescând riscul accidentelor, prin distragerea atenției”, a declarat Matthew Avery, director strategic de dezvoltare la Euro NCAP.
Pentru a fi eligibile la evaluarea maximă de siguranță, după intrarea în vigoare a noilor linii directoare de testare, mașinile vor trebui să folosească butoane, cadrane sau manete pentru lumini de avarie, indicatoare, ștergătoare de parbriz, apeluri SOS și claxon.
Unii producători, precum Tesla și Volkswagen, și-au câștigat reputația de a plasa comenzile de bază ale vehiculului în spatele interfețelor sensibile la atingere.
Există numeroase reclamații cu privire la astfel de funcții, dar producătorii de echipamente continuă să promoveze interfețele cu ecran tactil, deoarece acestea sunt mai rentabile de produs, decât butoanele și cadranele fizice.
Producătorii de mașini iau ratingurile de siguranță foarte în serios
Liniile directoare de siguranță ale Euro NCAP nu sunt o cerință legală.
Cu toate acestea, producătorii de mașini iau ratingurile de siguranță foarte în serios, astfel încât orice risc de depunctare, în timpul unor astfel de evaluări, este luat în considerare.
„Deoarece această lucrare este în desfășurare, nu am finalizat încă procedura de evaluare”, a spus Avery. „Cu toate acestea, intenția noastră este să ne adoptăm aceste noilor cerințe în 2026, iar producătorii de vehicule sunt conștienți și sunt în sprijinul inițiativei”, a adăugat el.
VW a anunțat că revine la butoanele fizice în modelele viitoare
VW a anunțat că revine la butoanele fizice în modelele viitoare și și-a actualizat oferta de infotainment în mașinile recente.
Directorul tehnic al Euro NCAP, Richard Schram, a declarat: „Euro NCAP va încuraja companiile producătoare să aibă controale fizice, ușor de utilizat și tactile la caracteristici principale de conducere, cum ar fi ștergătoarele, luminile de avertizare și indicatoarele”.
Schram a continuat, dezvăluind că protocolul de testare se va schimba în 2026, când programul de siguranță va acorda puncte la categoria „Conducere în siguranță” pentru acele vehicule care au „comenzi intuitive, ușor de utilizat”.
Deși Euro NCAP nu are competențe de a modifica legislația, este unul dintre cele mai recunoscute organisme de siguranță, iar ratingul complet de cinci stele de siguranță este râvnit de majoritatea producătorilor.
Acesta ajută la creșterea încrederii cumpărătorilor în performanța vehiculului în caz de accident.