În ultmii ani, oportunități financiare aparent nesfârșite au atras în China, precum ursul atras de miere, sute de companii occidentale, mai ales din domeniul tehnologiei.
Pentru Jeff Bezos și imperiul său Amazon, ca și pentru alte companii americane, China părea o adevărată mină de aur în care puteau intra ușor pentru a o explora. Dar, potrivit ABC, multe companii pleacă acum din China cu mâinile goale. Unul din motive ar fi înăsprirea reglementărilor în această țară.
Gigantul american Amazon a sosit în China în 2004, după ce a cumpărat compania de vânzare de cărți online locală Joyo pentru suma de 110 de milioane de dolari. În 2011, a redenumit site-ul ”Amazon China” ca platformă de comerț electronic.
China a contribuit cu mai puțin de 6% din vânzările globale ale Amazon
În 2019, un an în care China a înregistrat un nou record de 2,3 trilioane de dolari din vânzări online, cu peste 900 de milioane de cumpărători interni, Amazon a anunțat că își va închide afacerile din China și se va concentra pe vânzările transfrontaliere pentru clienții chinezi, arată ABC.
New York Times scria că, în ciuda interesului puternic față de cumpărăturile online pe plan intern, China a contribuit în acel an cu mai puțin de 6% din vânzările globale ale Amazon.
Și nu a fost doar piața de comerț electronic în care Amazon nu a reușit să-și atingă obiectivele mari în China, ci și piața cărților electronice, în valoare de miliarde de dolari, fondată, revoluționată și condusă chiar de Amazon.
A urmat Kindle Amazon
Kindle Amazon a fost lansat în China în 2013. A atras imediat consumatorii chinezi. Dar, luna trecută, Amazon a încetat să furnizeze comercianților cu amănuntul din China cititoare electronice Kindle, anunțând că va închide magazinul de cărți electronice din țară. Începând cu 30 iunie 2023, utilizatorii nu vor mai putea cumpăra cărți digitale Kindle în China, în timp ce Amazon își va retrage aplicația Kindle din magazinele de aplicații chinezești în 2024.
În 2021, datele guvernului chinez au arătat că sectorul cărților electronice a obținut venituri de 9 miliarde de dolari, o creștere cu 20% față de anul precedent. De aceea, a fost o surpriză când Amazon a anunțat că își va închide magazinul de cărți electronice din China anul viitor.
Amazon nu este singurul gigant tehnologic american care vrea să se retragă din China.
Noul val de firme tehnologice occidentale care părăsesc China
În mai, co-fondatorul Airbnb, o companie americană care deține o platformă online prin care se pot închiria, oriunde în lume, camere, anunța că de la 30 iulie își va închide afacerile din China. Practic, compania va elimina 150.000 de adrese din China, o piață considerată cândva drept una din cele mai mari.
Chiar și giganții americani din afara sferei tehnologiei își regândesc produsele digitale din China. Nike a anunțat luna trecută că toți clienții chinezi vor pierde accesul la aplicația Runner Club, care le permitea utilizatorilor să-și urmărească activitățile de antrenament și să partajeze datele.
Înăsprirea reglementărilor provoacă exodul companiilor
Pe măsură ce tot mai multe companii occidentale de tehnologie părăsesc China, mulți dau vina pentru acest exod pe cele două legi de securitate a datelor pe care le-a adoptat Beijing-ul anul trecut.
Legea țprivind securitatea datelor și legea privind protecția informațiilor personale restricționează companiile și persoanele fizice să transfere date generate în China, în străinătate.
De asemenea, legile impun companiilor străine să localizeze stocarea datelor și să se conformeze inspecțiilor autorităților de reglementare guvernamentale. Practic, în acest fel China poate avea acces la datele utilizatorilor prin intermediul rețelelor sociale deținute de China, cum ar fi TikTok.
Săptămâna trecută, TikTok a recunoscut că datele utilizatorilor australieni ar putea fi accesate în China, dar a declarat: „Nu am furnizat niciodată date despre utilizatori australieni guvernului chinez. Și nu le-am furniza dacă ni s-ar cere”.
În aprilie, un raport al Consiliului de Afaceri SUA-China a arătat că 81% dintre companiile americane chestionate erau îngrijorate de politicile Chinei de securitate a datelor, evidențiind ambiguitatea reglementărilor și aplicarea neconsecventă a reglementărilor. Pe lângă legile privind securitatea datelor, multe companii de tehnologie occidentale au fost supuse diferitelor reglementări chineze care s-au înăsprit în ultimii câțiva ani.