Se schimbă pensiile din temelii! Cum vom avea acces la pensii? Ce documente vor fi necesare

Sursă: INQUAM Photos, George Călin

În curând, oamenii care vor vrea să accesezes pensia privată (Pilonul II) sau facultativă (Pilonul III) vor fi nevoiți să aducă noi documente. Schimbarea îi vizează pe oamenii aflați în afara României.

În curând, cetățenii români stabiliți în străinătate, care au dreptul să primească o pensie privată (Pilonul II) sau facultativă (Pilonul III) vor putea folosi pașaportul emis de autoritățile române ca document personal pentru solicitarea banilor.

Prin această schimbare, oamenii care nu mai au un card de identitate valabil își vor putea accesa pensia privată/facultativă, fără dificultăți.

Inițiativa este prevăzută în două proiecte normative ale Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) ce vizează modalitatea de plată a fondurilor acumulate la pensia privată sau facultativă.

Schimbările NU sunt încă implementate. Acestea trebuie adoptate și apoi publicate în Monitorul Oficial pentru a deveni oficiale.

De ce documente au nevoie românii din străinătate care vor să acceseze Pilonul II/III de pensie?

Astfel că, în afară de pașaportul valabil emis de autoritățile române, oamenii vor mai avea nevoie doar de documentele următoare:

  • cerere de plată;
  • decizia administrativă privind acordarea pensiei pentru limită de vârsta sau a unei categorii similare de pensie;
  • actul de identitate valabil la data depunerii cererii de plată;
  • procura specială autentică, în cazul mandatarului.

De asemenea, moștenitorii unui beneficiar decedat, care doresc să primească banii acumulați în Pilonul II/III pot folosi pașaportul, plus următoarele documente:

  • cererea de plată;
  • certificatul de deces;
  • certificatul de moștenitor/legatar, certificatul de moștenitor suplimentar, actul de partaj voluntar sau hotărârea judecătorească definitivă, după caz, din care să rezulte calitatea de moștenitor/legatar și cota-parte cuvenită din activul personal net al participantului decedat;
  • actul de identitate valabil la data depunerii cererii de plată;
  • procura specială autentică, în cazul mandatarului;

Ce se întâmplă cu moștenitorii beneficiarilor?

De asemenea, administratorii de fonduri de pensii private sau facultative vor fi obligați să-i informeze în 30 de zile de la primirea informării privind decesul unui beneficiar pe moștenitorii acestuia. Dacă nu se cunosc moștenitorii, informarea se transmite în 30 de zile de când s-a luat act de decesul participantului la ultima adresă de domiciliu a acestuia.

În cazul pensiilor facultative, plata sumelor acumulate va fi făcută în 30 de zile calendaristice de la data depunerii cererii de plată, copiei actului de identitate și a copiei după extrasul bancar din care să reiasă IBAN-ul beneficiarului, termenul fiind majorat de la zece zile lucrătoare.

De altfel, ASF urmărește să aducă și alte schimbări privind pensiile românilor.