Executivul UE are mai multe propuneri de modernizare a normelor privind permisul de conducere, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga UE, precum și dispoziții noi pentru a facilita aplicarea regulilor de circulație la nivel transfrontalier, arată site-ul Comisei Europene.
Tinerii vor putea conduce singuri doar după împlinirea vârstei de 18 ani
Peste 20.000 de vieți au fost curmate pe drumurile UE, anul trecut, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete.
Noile reguli vor îmbunătăți siguranța pentru toți utilizatorii drumurilor și vor ajuta UE să-și atingă ”Viziunea Zero – fără decese pe drumurile UE până în 2050”. Acestea vor pregăti mai bine șoferii pentru vehicule cu emisii zero și pentru șofatul pe drumurile orașului, pe lângă mai multe biciclete și cu mulți pietoni în jur. De asemenea, vor permite tinerilor șoferi să câștige experiență.
Una dintre propunerile prezentate de Comisia Europeană este ca permisul de conducere să fie obținut începând cu vârsta de 17 ani, însă tinerii vor putea conduce singuri doar după împlinirea vârstei de 18 ani.
Ei vor putea să lucreze ca șoferi profesioniști de îndată ce un anumit loc de muncă le va permite. Acest lucru va ajuta la abordarea deficitului actual de șoferi.
Reguli pentru a face drumurile mai sigure și a simplifica viața conducătorilor auto
Propunerea privind permisele de conducere modifică legislația UE în vigoare și se inspiră din cele mai bune practici aflate în vigoare în mai multe state membre. Un obiectiv important al noilor reguli va fi îmbunătățirea siguranței rutiere, cu măsuri care includ:
– O perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru șoferii începători după trecerea testului și mai ales toleranță zero la conducerea în stare de ebrietate. Acest lucru este esențial, deoarece, chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar 8% din toți conducătorii auto, două din cinci coliziuni mortale implică un șofer sau un conducător cu vârsta sub 30 de ani.
– Tinerii vor putea să susțină testul auto și să înceapă să conducă mașini și camioane începând cu vârsta de 17 ani, doar cu un însoțitor, pentru a dobândi experiență de șofat.
– Adaptarea instruirii și testării șoferilor pentru a pregăti mai bine șoferii pentru prezența utilizatorilor vulnerabili pe drum. Acest lucru va contribui la îmbunătățirea siguranței pentru pietoni, bicicliști, precum și pentru utilizatorii de scutere și biciclete electrice, pe măsură ce UE trece la o mobilitate urbană mai durabilă.
– O evaluare medicală mai clară, luând în considerare progresele în tratamentul pentru boli precum diabetul. De asemenea, șoferii vor fi încurajați să își actualizeze abilitățile și cunoștințele de conducere pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice.
Pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune introducerea unui permis auto digital, aceasta fiind o premieră mondială. Va fi mult mai ușor de înlocuit, reînnoit sau de schimbat un astfel de permis auto, deoarece toate procedurile vor fi online. În același timp, va fi mai ușor pentru cetățenii din țările din afara UE cu standarde comparabile de siguranță rutieră să își schimbe permisul de conducere cu unul UE.
Șoferii începători vor fi învățați că stilul lor de condus poate avea un impact asupra emisiilor
Regulile de testare actualizate vor lua în considerare trecerea la vehicule cu emisii zero. Acestea vor evalua, de exemplu, cunoștințele și abilitățile legate de sistemele avansate de asistență în șofat și alte tehnologii automatizate. De asemenea, șoferii începători vor fi învățați că stilul lor de condus poate avea un impact asupra emisiilor. În cele din urmă, masa permisă a unui vehicul din categoria „B” va fi ajustată pentru vehiculele alimentate cu combustibil alternativ, deoarece vehiculele care transportă baterii cu emisii zero pot fi mai grele.