Se trece la permisul de conducere digital
În cadrul comisiei pentru transporturi și turism din Parlamentul European se discută despre normele referitoare la introducerea unui permis de conducere digital. Acesta va fi valabil în întreaga Uniune Europeană. Europarlamentarul Gheorghe Falcă (PNL/PPE), membru al comisiei pentru transporturi, a transmis că se discută și noi dispoziții pentru a facilita aplicarea regulilor de circulație la nivel transfrontalier. Asta, în paralel cu propunerea de modernizare a normelor privind permisele de conducere.
„Anul trecut, peste 20 000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete. Noile norme vor îmbunătăți siguranța pentru toți participanții la trafic și vor ajuta UE să își realizeze – fără decese pe drumurile din UE până în 2050.
Ele vor pregăti mai bine conducătorii auto pentru vehiculele cu emisii zero și pentru conducerea pe drumurile urbane, alături de un număr tot mai mare de biciclete și vehicule cu două roți, precum și de pietoni. Acestea vor permite, de asemenea, tinerilor conducători auto să dobândească experiență prin intermediul unui sistem de conducere acompaniată – începând cu vârsta de 17 ani, tinerii vor putea învăța să conducă și vor putea obține un permis de conducere.
Cei care au împlinit vârsta de 17 ani vor putea să conducă singuri după împlinirea vârstei de 18 ani și să lucreze ca șoferi profesioniști de îndată ce un anumit loc de muncă permite acest lucru. Acest lucru va contribui la abordarea penuriei actuale de conducători auto”, a transmis Falcă.
Pe de altă parte, europarlamentarul PNL a subliniat că propunerea privind permisele de conducere modifică legislația UE existentă. Și se inspiră din cele mai bune practici deja în vigoare în mai multe state membre.
Obiectivul este îmbunătățirea siguranței rutiere
Falcă a transmis că unul dintre obiectivele principale ale noilor norme va fi îmbunătățirea siguranței rutiere. Aceasta urmează să fie realizată prin implementarea unor măsuri. Cum ar fi instituirea unei perioade de probă de cel puțin doi ani pentru șoferii începători după obținerea permisului. Și impunerea unei politici de toleranță zero față de conducerea sub influența alcoolului. El a subliniat importanța acestor măsuri, arătând că, deși conducătorii auto tineri reprezintă doar 8% din totalul șoferilor. 2 din 5 accidente mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani.
În plus, propunerile includ oferirea posibilității tinerilor de a susține testul la vârsta de 17 ani. Și de a conduce sub supravegherea unui șofer cu experiență, pentru a-și dezvolta abilitățile de conducere. De asemenea, se propune adaptarea programelor de formare și testare a conducătorilor auto. Pentru a-i pregăti mai bine în ceea ce privește interacțiunea cu utilizatorii vulnerabili ai drumurilor. Aceste măsuri sunt menite să contribuie la îmbunătățirea siguranței pentru pietoni, bicicliști și utilizatorii de scutere și biciclete electrice. Asta, pe măsură ce Uniunea Europeană își îndreaptă atenția către o mobilitate urbană mai durabilă.
Falcă a prezentat propunerea Comisiei referitoare la introducerea unui permis de conducere digital, o premieră mondială. Aceasta ar facilita procesele de înlocuire, reînnoire sau schimbare a permiselor de conducere. Deoarece toate procedurile ar putea fi efectuate online. De asemenea, cetățenilor din țările din afara UE cu standarde similare de siguranță rutieră li s-ar ușura procesul de schimbare a permisului de conducere cu unul emis în UE.