Apar noi schimbări majore în România! Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor a transmis faptul că mașinile cu emisii zero de CO2 vor avea numere de înmatriculare de culoare verde, după ce un ordin comun a fost publicat recent în Monitorul Oficial.
Potrivit ordinului comun al ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor (Tánczos Barna), al ministrului Afacerilor Interne (Lucian Bode) şi al viceprim-ministrului și ministrului Transporturilor şi Infrastructurii (Sorin Grindeanu), numerele de înmatriculare cu litere și cifre de culoare verde vor fi acordate exclusiv autovehiculelor cu emisii zero de CO2, precum mașinile electrice sau mașinile cu combustie cu hidrogen.
„Numere de înmatriculare dedicate mașinilor nepoluante vor funcționa ca un pașaport verde pentru acest tip de autovehicule. Prin identificarea clară și vizibilă a vehiculelor nepoluante în trafic, creăm cadrul pentru acordarea unor facilități celor care le utilizează: fie că vorbim de parcare gratuită, acces permis în zone cu emisii reduse, reduceri de taxe și impozite, autoritățile locale, în special cele din marile aglomerări urbane, vor avea un instrument de lucru foarte util”, a explicat Tánczos Barna.
Noile măsuri legislative vor intra în vigoare la 60 de zile de la publicarea lor în Monitorul Oficial. În cazul mașinilor electrice deja înmatriculate, acestea vor putea fi preschimbate, la cererea șoferilor români.
Amintim faptul că, anterior, Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) și Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) au informat faptul că înmatriculările de autoturisme au crescut în țara noastră cu 39% în primul trimestru, comparativ cu cifrele din T1 2021.
Înmatriculările de autoturisme au crescut în România cu 39% în primul trimestru, față de anul trecut
România se situează pe poziția 14 în UE, cu 28.978 autoturisme noi înmatriculate, înregistrând o creștere de 39,6% comparativ cu ianuarie-martie 2021, potrivit informațiilor transmise de ACAROM și ACEA. În Europa, Dacia crește cu 16,9% față de primul trimestru din 2021.
În luna martie 2022, înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au scăzut cu 20,5% față de martie 2021, la 844.187 unități. În primele trei luni din 2022 au fost înmatriculate un număr de 2.245.976 unități, o scădere cu 12,3% față de perioada similară din 2021.
Au fost înregistrate scăderi ale înmatriculărilor de autoturisme noi comparativ cu ianuarie-martie 2021 în Germania (-4,6%) și Spania (-11,6%), Franța (-17,3%) și Italia (-24,4%).
Piața mașinilor noi a crescut cu 40% în România
În primul trimestru din 2022, piața auto din România prezintă semne importante de creștere, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În vreme ce primele trei luni din 2021 nu au înregistrat volume impresionante în privința tranzacțiilor auto de mașini noi, 2022 a debutat în forță.
Peste 11.000 de autovehicule noi au fost înmatriculate doar în luna martie a acestui an, marcând cea mai activă lună martie din ultimii 14 ani. În ceea ce privește segmentul de mașini second-hand tranzacționate pe plan intern (reînmatriculări), piața se menține la aproape același nivel ca în 2021, înregistrând doar o ușoară scădere de 4% față de primul trimestru al anului precedent.
2021 a început cu două puncte de presiune majore pentru pața auto – pandemia și criza semiconductorilor, iar 2022 continuă tot cu provocări. Criza semiconductorilor se menține, în timp ce la orizont se anunță și limitări ale materiilor prime, ale producției de baterii și alte componente pentru mașini electrice.
Războiul din Ucraina provocă oprirea temporară a producției la mai multe uzine auto europene, unde nu mai ajung componente produse în vestul acestei țări. În zonă, multe companii produc, în special, cablaje auto, iar invazia rusească a oprit operațiunile.
Prețul carburanților a început să crească accelerat la final de februarie, a atins un maxim la mijloc de martie și s-a stabilizat la un nivel foarte ridicat, de 7.7 – 7,8 lei/litru pentru benzina standard și de 8,3 – 8,4 lei/litru pentru motorină. Acum un an, benzina costa în jur de 5,5 lei/litrul, iar motorina era puțin mai ieftină.